Mensen die al meer dan vijf jaar roken, stoppen eerder wanneer waarschuwingen echt aan hen geadresseerd zijn.

Dat blijkt uit een studie van Arie Dijkstra van de Rijksuniversiteit Groningen. Mensen weten vaak wel dat roken gevaarlijk is, maar waarschuwingen waarin dit nog eens benadrukt wordt, lijken lang niet altijd aan te komen. Dijkstra zocht uit welk effect die waarschuwingen nu precies hadden.

Experiment
Hij legde rokende studenten teksten voor. Sommige studenten kregen een persoonlijke tekst. Zij werden echt met hun naam aangesproken. Dus niet: ‘Roken is dodelijk’. Maar bijvoorbeeld: ‘Piet, roken is dodelijk’. Opvallend genoeg reageerden lang niet alle studenten op dezelfde manier op de waarschuwingen.

WIST U DAT…

…onlangs uit onderzoek ook al bleek dat zien roken nog verleidelijker is dan een sigaret aangeboden krijgen?

Resultaat
Studenten die nog geen drie jaar rookten, waren na het lezen van de persoonlijke tekst juist minder geneigd om te stoppen met roken. Mensen die al vijf jaar of langer rookten, waren na het zien van de persoonlijke tekst juist meer geneigd om te stoppen. Dijkstra benadrukt dat de proefpersonen zich er allemaal van bewust waren dat hun naam heel gemakkelijk met een computer aan de tekst kon worden toegevoegd. Ze hadden dus niet eens het idee dat ze echt persoonlijk werden aangesproken. En toch werkte het bij een deel van de studenten.

Slecht voor het milieu
Dijkstra legde de studenten ook nog andere teksten voor. In deze teksten werd gesteld dat rokers een bijdrage leveren aan de ontbossing en dat ze vaker brand veroorzaakten. Maar deze argumenten hielpen helemaal niet: zowel mensen die al lang rookten als mensen die nog maar net rookten, zagen geen reden om op basis van die argumenten te stoppen.

De belangrijkste conclusie die Dijkstra kan trekken, is dat niet iedereen op dezelfde manier op waarschuwingen reageert. “Beleidsmakers moeten dus goed beseffen dat een bepaalde manier van voorlichten bij verschillende doelgroepen een ander effect kan hebben,” vertelt Dijkstra in een persbericht. “De één gaat er door stoppen, de ander juist niet.”