Ook na de coronacrisis zullen we er dus goed aan doen om de auto wat vaker te laten staan.

Nederland is een waar fietsland. En dat heeft zo zijn voordelen. Britse wetenschappers stellen namelijk dat als je je lopend of fietsend naar je werk begeeft, je een kleinere kans hebt op een hartaanval, beroerte en zelfs kanker dan collega’s die dagelijks in de auto stappen. De onderzoekers moedigen ons dan ook aan om ook na de lockdown lekker te blijven bewegen.

De cijfers
De onderzoekers bogen zich over verzamelde gegevens van maar liefst 300.000 mensen die gedurende 25 jaar – tussen 1991 en 2016 – zijn gevolgd. 66 procent van de proefpersonen reed met de auto naar het werk, 19 procent pakte de trein, 12 procent ging te voet en 3 procent stapte op de fiets. Een opvallend detail is dat mannen vaker de auto of de fiets namen dan vrouwen, die juist vaker gebruik maakten van het openbaar vervoer of naar het werk liepen.


Fietsend en lopend
De bevindingen zijn treffend. “De mediane afstand van het woon-werk-verkeer onder de deelnemers was 6,5 kilometer,” vertelt onderzoeker Richard Patterson aan Scientias.nl. “Dat is eigenlijk zeer goed te fietsen.” Toch koos het merendeel liever de auto. Iets wat misschien niet de beste keuze is. Uit de studie blijkt namelijk dat wie met de fiets naar zijn werk gaat, een twintig procent kleinere kans heeft om vroegtijdig te sterven in vergelijking met iemand die in de auto stapt. Ook lopen deze mensen een verminderd risico van 24 procent om te overlijden als gevolg van hart- en vaatziekten en wordt de kans dat deze mensen de diagnose kanker krijgen met 11 procent teruggeschroefd. Mensen die naar hun werk lopen hebben een verlaagd risico van zeven procent op de diagnose kanker in vergelijking met hen die de auto pakken.

Trein
Ook degenen die met de trein naar het werk gaan kunnen rekenen op goed nieuws. Deze mensen hebben een 10 procent kleinere kans op een vroegtijdige dood, een 20 procent kleinere kans om aan een hart-en-vaatziekte te sterven en een 21 procent kleinere kans op kanker. Waarom met de trein reizen blijkbaar ook gezond is? Dit komt omdat deze groep waarschijnlijk op de fiets of lopend naar het station gaat. Daarnaast zijn treinreizigers mogelijk ook welvarender en lopen daarom minder risico op onderliggende aandoeningen.

De bevindingen onderstrepen hoe gezond wandelen en fietsen is. “Lichamelijke beweging heeft een aantal gezondheidsvoordelen,” vertelt Patterson. “Een verminderd risico op hart- en vaatziekten is daar één van. Bovendien zijn ook sommige kankers gelinkt aan verminderde fysieke activiteit, bijvoorbeeld borst- en darmkanker. Als je veel beweegt loop je daarnaast minder risico op obesitas, dat weer andere gezondheidscomplicaties met zich mee kan brengen. Ik heb bijvoorbeeld enkele studies gezien die suggereren dat overgewicht verband houdt met een heftigere reactie op het coronavirus. Ten slotte loop je door te bewegen ook minder risico op een depressie.”

Voordelen
De voordelen stapelen zich dus op. En daar draagt de huidige studie een belangrijk steentje aan bij. “Uit onze studie blijkt dat als je fietsend naar je werk gaat, je minder snel sterft,” benadrukt Patterson. “Dat is mijns inziens een hele diepgaande conclusie.” Daarnaast heeft het ook enkele maatschappelijke voordelen. “Steden waar minder auto’s rijden hebben vaker een schonere lucht,” vervolgt Patterson. “Bovendien is er minder lawaai en minder verkeersdoden of -gewonden. Daarnaast helpen de mensen die de auto laten staan ook een handje mee aan klimaatdoelstellingen om onze uitstoot te verminderen.”


Na de coronacrisis
Nu we tijdens de pandemie thuiswerken, vinden velen het heerlijk om er toch even op uit te gaan en een wandeling of fietstocht te maken. Fietswinkels doen het beter dan ooit en wandelpaden worden goed belopen. Volgens de onderzoeker zou het goed zijn om wandelen en fietsen ook na de coronacrisis te blijven stimuleren. Zeker nu maatregelen om het coronavirus te bedwingen worden versoepeld, moeten we voorkomen dat we met z’n allen weer de auto nemen. Over de hele wereld nam de CO2-uitstoot de afgelopen tijd aanzienlijk af, voornamelijk doordat we met z’n allen minder in de auto stapten. Doordat er minder auto’s, vrachtwagens en andere voertuigen op de weg waren, was de transportsector verantwoordelijk voor bijna de helft (43 procent) van de mondiale daling van de CO2-uitstoot. En dat is een trend die we eigenlijk moeten proberen vast te houden. “Nu grote aantallen mensen weer naar hun werk gaan en maatregelen versoepelen, is het een goed moment om onze transportkeuzes te heroverwegen,” betoogt Patterson. Sommige steden experimenteren al met het aanleggen van extra fietsstroken en wandelpaden. Het betekent dat de pandemie het woon-werkverkeer en het vervoer in het algemeen permanent zou kunnen veranderen.

Ondertussen horen we van verschillende kanten geluiden om na de coronacrisis de economie ‘groener’ terug te laten groeien. Ook verschillende regeringen – waaronder die van het Verenigd Koninkrijk – doen extra investeringen om wandelen en fietsen te stimuleren in de periode na de lockdown. Hoewel natuurlijk niet iedereen lopend of fietsend naar zijn werk kan, kunnen overheden mensen wel ondersteunen om ervoor te zorgen dat op lange termijn gunstige verschuivingen in reisgedrag aanhouden. Voordelen hiervan zijn zoals gezegd niet alleen een beduidend lager risico op ziektes en vroegtijdig overlijden, maar ook een verbeterde luchtkwaliteit. De vraag is alleen of mensen hier gehoor aan zullen geven. “Dat is natuurlijk dé vraag,” zegt Patterson. “Tot nu toe lijkt het er echter wel op dat regeringen in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten verandering willen ondersteunen. En dat zal zeker nodig zijn. Welke mate van beperking van de auto mensen gaan tolereren, zal waarschijnlijk per land verschillen.”