Wanneer is de superbacterie NDM-1 gevaarlijk?

De onbehandelbare darmbacterie NDM-1 eist steeds meer levens in Europa. “Deze bacterie is absoluut een bedreiging, omdat hij volstrekt ongevoelig is voor antibiotica”, zegt hoogleraar microbiologie Hajo Grundmann in BN/De Stem. “Toch is deze superbacterie pas gevaarlijk als u flink verzwakt bent door een gevaarlijke ziekte of ernstig ongeluk.”

De ziekteverwekker NDM-1 is al in dertien Europese landen opgedoken. 77 mensen zijn tot nu toe geïnfecteerd met het antibiotica-resistente enzym, waarvan zeven personen zijn overleden. Het enzym komt oorspronkelijk uit landen als India en Pakistan, maar is ondertussen naar Europa gereisd.

Een bacterie met dit enzym is niet te stoppen. Er worden wel vaker bacteriën gevonden die resistant zijn tegen bepaalde antibiotica, maar dan gebruiken wetenschappers carbapenems. Carbapenems doden bacteriën en zijn zeer effectief. Toch is het enzym NDM-1 daar ook resistant tegen.

“Het gaat om een bacterie die we allemaal bij ons dragen”, legt Grundmann uit in het interview. “In veel gevallen verdwijnt de bacterie na een half jaar uit het lichaam.”

OP DE HOOGTE

Wilt u een e-mail ontvangen als er nieuws is over NDM-1? Dat kan! Schrijf uzelf in voor de NDM-1 feed!

In Nederland is de bacterie tot nu toe bij twee mensen aangetoond. Eén persoon is overleden, maar niet als gevolg van de bacterie.

Grundmann verwacht dat de superbacterie meer slachtoffers zal eisen. “Het aantal besmettingen zal toenemen, maar gelukkig overlijdt niet iedereen er aan.”