chocolademelk

Nieuw onderzoek toont aan dat ons servies een grote invloed heeft op onze perceptie van smaak. Zo blijkt warme chocolademelk veel lekkerder te zijn wanneer het in een oranje in plaats van in een witte of rode mok geserveerd wordt.

Wetenschappers van de universiteit van Valencia en Oxford verzamelden 57 mensen en gaven ze de opdracht om de voorgeschotelde chocolademelk te beoordelen. De chocolademelk zat in plastic bekertjes. Soms waren die bekertjes rood, andere keren wit of crème of oranje. De binnenkant van de bekertjes was altijd wit.

Crème
De proefpersonen gaven aan de smaak van chocolademelk geserveerd in een oranje beker, het beste te vinden. De zoetheid en het aroma (de geur) van de chocolademelk bleek echter niet beïnvloed te worden door de kleur van de kop. Ook al gaven de proefpersonen soms aan dat de chocolade ietsje zoeter en iets aromatischer was wanneer deze in een crèmekleurige beker zat.

WIST U DAT…

Geen vaste regel
“Er is geen vaste regel die stelt dat smaak en aroma versterkt worden in een kop met een bepaalde kleur of tint,” stelt onderzoeker Betina Piqueras-Fiszman. Ze wijst erop dat het effect dat de kleur van een servies op eten heeft, sterk afhankelijk is van het type voedsel dat geserveerd wordt. Maar, één ding staat wel vast: het servies oefent invloed uit. “Meer aandacht zou moeten worden besteed aan de kleur van het servies, aangezien deze meer invloed heeft dan men zich kan voorstellen.”

Eerder onderzoek
Het idee dat servies invloed uitoefent op eten, is niet nieuw. Uit eerder onderzoek bleek al dat aardbeienmousse bijvoorbeeld het beste op een wit bord kan worden geserveerd: mensen hebben dan het idee dat deze zoeter smaakt dan wanneer de mousse op een zwart bord ligt. Zelfs het gewicht van het servies doet er soms toe: yoghurt dat op een zwaarder bord ligt, wordt door mensen als smaakvoller beschouwd.

Het nieuwe onderzoek komt met meer bewijs voor het verband tussen servies en voedsel. Wetenschappers kunnen het nieuwe onderzoek – in combinatie met eerder onderzoek – gebruiken om te achterhalen hoe het menselijk brein informatie aangeleverd door onze ogen en onze smaakpapillen combineert. Maar ook buiten het lab kunnen mensen hun voordeel doen met het onderzoek. De studie suggereert namelijk dat het geen kwaad kan voor koks, ontwerpers van verpakkingen voor voedsel en cateraars om eens te experimenteren met servies of voedselverpakkingen en zo te achterhalen welk voedsel het beste met welke kleur servies of verpakking gecombineerd kan worden.