Wat zit er in het medicijnkastje van een astronaut?

pil

Voor het eerst hebben onderzoekers uitgezocht welke medicijnen astronauten tijdens hun verblijf in het ISS het meest gebruiken.

De wetenschappers bestudeerden de medische dossiers van astronauten die in het ISS verbleven. Gekeken werd welke medicijnen de astronauten gebruikten, waarom de astronauten deze gebruiken en hoe goed de medicijnen volgens de astronauten zelf werkten.

Slaapmiddel
Uit het onderzoek blijkt dat astronauten met name opvallend veel slaapmiddelen gebruiken. “Een goede nachtrust in de ruimte is een stuk lastiger dan je misschien zou denken,” vertelt Gerald Weissmann, hoofdredacteur van The FASEB Journal waarin het paper over het medicijngebruik van astronauten is verschenen. “Je moet om zien te gaan met het ongemak van een beperkte zwaartekracht, maar je hebt ook te maken met het feit dat ‘dag’ en ‘nacht’ het best te ervaren zijn op een planeet.”

Huiduitslag
Verder blijkt dat astronauten ook opvallend vaak hinder ondervinden van huiduitslag. Dat schrijven de onderzoekers toe aan het feit dat de astronauten met meerdere mensen in een vrij kleine, afgesloten ruimte zitten.

Onderzeeër
Uit het onderzoek blijkt dat het medicijngebruik van astronauten heel wat overeenkomsten vertoont met dat van mensen die werken in een onderzeeër. Hoewel er natuurlijk heel wat verschillen zijn tussen een onderzeeër en een ruimtestation, zijn er ook overeenkomsten. Zo zitten zowel mensen in een ruimtestation als in een onderzeeër maandenlang in een kleine, afgesloten ruimte.

“We hopen dat dit onderzoek NASA helpt om tijdens langdurige ruimtemissies aan de medische behoeften van astronauten tegemoet te komen,” stelt onderzoeker Virginia E. Wotring. “Weten welke medicijnen je in moet pakken, is met name belangrijk voor je begint aan een verkenningsmissie die mogelijk drie jaar duurt.”