Vandaag onthulde Green Team Twente de verbeterde waterstofauto H2.Zero. Met dit voertuig mikt het team op een podiumplek tijdens de grote Europese duurzaamheidsrace in Londen.

Green Team Twente – bestaande uit 17 studenten van verschillende disciplines – onthulde vandaag de nieuwe waterstofauto H2.Zero. De auto is flink verbeterd en gebouwd voor het heuvelachtige parcours in Londen.

Frankrijk

Naast de Shell Eco Marathon in Londen, doet Green Team Twente ook mee aan de EducEco Challenge in Frankrijk. Deze kleinere duurzaamheidsrace vindt plaats in mei. “Bij de EducEco hopen we een mooi resultaat neer te zetten, maar deze race is voor ons vooral een belangrijke test voor de H2.Zero,” vertelt Jeuring. “Dit past in onze strategie, want dit jaar besteden we meer aandacht aan dit soort grote tests. Op deze manier leren we onze auto door en door kennen, halen we eventuele kinderziektes eruit en kunnen we uiteindelijk optimaal presteren in Londen.”

Race
Green Team Twente gaat dit jaar opnieuw meedoen met de Shell Eco Marathon dat dit keer in Londen gehouden wordt. Daar gaat het team de strijd aan met ruim tweehonderd andere teams. De bedoeling is om zo efficiënt en zuinig mogelijk te rijden op de gekozen brandstof. De race vindt plaats rondom het beroemde Queen Elizabeth Olympic Park. Dit parcours heeft veel steile hellingen en scherpe bochten. “Dat brengt voor ons nieuwe uitdagingen met zich mee,” vertelt Wouter Jeuring van Green Team Twente. “Zo zit er een 200 meter lange helling in het parcours, een steile afdaling en een bocht van 90 graden. Daar passen we ons ontwerp en onze auto natuurlijk op aan.”

Aanpassingen
Het team heeft behoorlijk aan de bestaande waterstofauto gesleuteld om soepel de vele heuvels te kunnen passeren. Zo heeft het team de complete aandrijflijn van de vorige waterstofauto veranderd. De versnellingsbak en de buffer werden aangepast. De vorm van het voertuig is wel overgenomen van het vorige team. “Ook de brandstofcel in de H2.Zero is hetzelfde als in de vorige auto, maar verder zijn er belangrijke veranderingen,” Jeuring. “We hebben de ophanging en overbrenging aangepast en de buitenkant van de auto gewijzigd en verbeterd. De organisatie heeft de eisen aangescherpt. Onze nieuwe auto krijgt daarom een dakconstructie, met een vleugeldeur aan de zijkant, een zogeheten ‘Gullwing’-design. Bij de vorige auto was nog sprake van een glazen koepel die naar voren openklapte.”

De H2.Zero kan op de energiehoeveelheid uit een reep Snickers drie uur rijden

Formule 1
De aanpassingen aan de achterophanging was volgens het team ook nodig om de auto te verbeteren. “We hebben die nu aangepast naar een zogenaamd double wishbone systeem,” vertelt Jeuring. “Double wishbones zijn stangen die samen met hun ophangingspunt en de feitelijke ophanging van het wiel een vierstangenmechanisme vormen. Dat zorgt ervoor dat alle vier de wielen volledig onafhankelijk van elkaar kunnen veren en dat het wiel daarbij rechtop blijft. Alle vier de wielen zijn nu vastgemaakt aan de auto door middel van koolstofvezel stangen. De ophanging is nu niet alleen erg licht, maar ook makkelijk aan te passen. Dit systeem lijkt veel op dat in lichtgewicht raceauto’s, zelfs in de Formule 1.”

auto

Het team kan met de nieuwe auto een brandstofverbruik van 1 op 1000 halen. Daarnaast kan de H2.Zero op de energiehoeveelheid uit een reep Snickers drie uur rijden. Nu is het aftellen tot de grote dag: 30 juni aanstaande gaat de Shell Eco Marathon in Londen van start!