We geven je nóg een goede reden om krekels te eten

Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je darmen.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Wetenschappers van de universiteit van Wisconsin verzamelden 20 gezonde mannen en vrouwen die tussen de 18 en 48 jaar oud waren. Gedurende twee weken kregen deze mensen een ontbijt geserveerd. De helft van de proefpersonen ontving een ontbijt dat 25 gram gemalen krekels bevatte. Na twee weken werden de rollen omgedraaid: de mensen die eerder gemalen krekel hadden genuttigd, kregen nu een ontbijt zonder krekels en vice versa.

Nadat de eerste twee weken van het experiment verstreken waren, werd bij elke proefpersoon wat bloed afgenomen. Ook werd er wat ontlasting verzameld voor onderzoek. Daarnaast vulden de proefpersonen een enquête in die bestond uit vragen die gerelateerd waren aan de maag en darmen. De onderzoeken vonden nogmaals plaats nadat de laatste twee weken van het experiment verstreken waren.

…er wereldwijd meer dan 1900 soorten eetbare insecten zijn? Denk aan rupsen, kevers, bijen, wespen, mieren en sprinkhanen. Maar ja, hoe bereid je zoiets? Om je daarbij te helpen, brachten onderzoekers van de Wageningen Universiteit een paar jaar geleden het smakelijke ‘Insectenkookboek‘ uit.

De proefpersonen maakten geen melding van significante veranderingen in hun maag en darmen. Maar er veranderde wel iets in de darmen wanneer de proefpersonen krekels aten, zo ontdekten de onderzoekers. Zo nam een enzym dat geassocieerd wordt met gezonde darmen toe, terwijl een eiwit in het bloed dat geassocieerd wordt met ontstekingen afnam. Daarnaast bleken ‘goede bacteriën’ na het eten van krekels overvloediger in de darmen voor te komen.

Duurzaam
De onderzoekers benadrukken dat het een kleinschalig onderzoek is. Maar: “Dit heel kleine onderzoek laat zien dat dit iets is om in de toekomst naar te kijken als we insecten als een duurzame voedselbron willen promoten,” aldus onderzoeker Valerie Stull.

In verschillende delen van de wereld is het heel normaal om insecten te eten. En als het aan Stull ligt, komen insecten ook in andere delen van de wereld rap op de menukaart te staan. Want: insecten zijn een stuk duurzamer dan bijvoorbeeld vlees. Zo stoten ze minder broeikasgassen uit dan vee en hebben ze ook veel minder voedsel en water nodig. Tegelijkertijd bevatten ze wel hoogwaardige eiwitten, vitamines en aminozuren. Én ze lijken dus goed te zijn voor je darmen. “Dit onderzoek is belangrijk, omdat insecten een nieuw component van westerse diëten zijn en het effect dat ze hebben op de gezondheid van mensen nog niet echt bestudeerd is,” aldus onderzoeker Tiffany Weir. “Met wat we nu weten over de bacteriën en de darmen en hun relatie met de menselijke gezondheid is het belangrijk om vast te stellen hoe een nieuwe voedselbron van invloed is op die microbiële samenleving in de darmen.”

"Eating crickets can be good for your gut, according to new clinical trial" - University of Wisconsin Madison