We lezen de menukaart anders dan gedacht

Het lezen van een menukaart

De trucjes die restauranteigenaren op hun menu’s toepassen om meer te verdienen, werken niet, zo blijkt.

Al jaren gaan menumakers er vanuit dat de ogen van eters bij het lezen van de menukaart automatisch naar bepaalde plaatsen trekken waar zij vervolgens veel tijd aan spenderen. Bij het samenstellen van het menu wordt hier rekening mee gehouden door juist op die plaatsen bepaalde (duurdere) gerechten neer te zetten. Uit een nieuwe studie van onderzoeker Sybil Yang van de San Francisco State University blijkt dat deze plekken niet bestaan. Wel vond zij een plaats waar eters de minste tijd aan spenderen: de linker benedenhoek.

Onderzoek
Met behulp van een infrarode oogscanner en camera-apparatuur liet Yang 25 proefpersonen een menu lezen en ze vervolgens gerechten kiezen alsof zij zich in een echt restaurant bevonden. Het menu bestond uit twee pagina’s waarbij de kleinere (en minder dure) gerechten op de linkerpagina te vinden waren en de grote en dus duurdere gerechten op de rechterpagina. Vervolgens bestudeerde Yang het beeldmateriaal en wat bleek? De proefpersonen lazen het menu als een boek: van links naar rechts en van boven naar beneden. Eters lezen dus niet, zoals tot nu toe werd aangenomen, eerst de rechter bovenhoek op de rechterpagina.

Zorgvuldig
Wel blijkt dat de linker benedenhoek de minst aandacht krijgt van de lezers. Maar ook dit feit valt te betwisten: deze plek bevatte namelijk de salades. Volgens Yang zou het goed kunnen dat proefpersonen hier overheen keken omdat zij niet geïnteresseerd waren in de salades. Verder kwam uit het onderzoek dat de meeste mensen het menu zorgvuldig doorlezen en eerst een hoofdgerecht kiezen. Vervolgens kiezen zij de voor- en nagerechten die bij dit gerecht passen.

Uit eerder onderzoek is tot nu toe nog niet gebleken dat een bepaalde opmaak van een menukaart tot een verhoogde verkoop leidt. Yang schrijft in haar onderzoek dat het niet duidelijk is of dit komt doordat de opmaak de aandacht niet verhoogt of dat verhoogde aandacht niet direct leidt tot aankoop.

Diagram Hoe leest men een menu?
Links: het aangenomen patroon van hoe men een menukaart leest en rechts de resultaten.

Bronmateriaal

"Eye movements on restaurant menus: A revisitation on gaze motion and consumer scanpaths" -sybylyang.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Matt Greenfield (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd