Bij welke vorm van communicatie is de kans dat mensen liegen het grootst? Het sms’je, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De onderzoekers verzamelden 170 studenten. De groep werd in tweeën gesplitst. De ene groep bestond uit kopers. De andere groep uit effectenmakelaars. De proefpersonen kregen te horen dat ze met hun deelname aan het experiment tot wel 50 dollar konden verdienen. De beloning van de effectenmakelaars werd hoger naarmate ze meer aandelen verkochten. De hoogte van de beloning van de kopers was afhankelijk van de waarde van de aangekochte aandelen.

Onderhandelen
De kopers en effectenmakelaars gingen met elkaar in onderhandeling. Dat ging via sms of face to face. Of via een videochat of audiochat. De effectenmakelaars kregen kort voor ze in onderhandeling gingen te horen dat hun te verkopen aandelen op zeer korte termijn de helft van hun waarde zouden verliezen en dus nu eigenlijk al minder waard waren. De effectenmakelaar had twee opties: liegen tegen de koper of de waarheid vertellen.

Sms
Uit het onderzoek blijkt dat de kopers aanzienlijk vaker logen wanneer ze per sms in onderhandeling waren. De kans dat ze per sms logen bleek maar liefst 95 procent groter te zijn dan wanneer ze via videochat communiceerden. En 31 procent groter dan wanneer ze face to face met elkaar spraken en achttien procent groter wanneer ze via een audiochat onderhandelden.

Online winkelen
Volgens de onderzoekers kunnen velen hun voordeel doen met deze studie. “Mensen die online winkelen middels websites als eBay zouden moeten overwegen om via Skype met de verkoper in contact te treden om zich ervan te verzekeren dat ze de meest betrouwbare informatie krijgen,” concludeert onderzoeker Ronald Cenfetelli. Ook levert het onderzoek nog tips op voor verkopers die kopers per se voor het lapje willen houden. De proefpersonen bleken bozer te zijn over leugens wanneer deze via sms’jes werden verspreid dan via een videochat.

Het volledige onderzoek verschijnt in maart in het blad Journal of Business Ethics.