We worden steeds ongelukkiger (volgens Twitter)

Wetenschappers hebben drie jaar lang de gemoedstoestand van twitteraars bestudeerd. En het ziet er niet best uit: we worden steeds ongelukkiger.

Tussen januari en april 2009 ging het nog wel: mensen leken weer wat positiever te worden. Maar sinds april 2009 rent de gemoedstoestand achteruit. We worden steeds ongelukkiger. Begin 2011 raakte die trend zelfs even in een stroomversnelling en eind 2011 zet die trend nog steeds door, zo schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

Tweets
De onderzoekers trekken die conclusie nadat ze de tweets van zo’n 63 miljoen twitteraars wereldwijd hebben bestudeerd. Ze richtten zich niet zozeer op de tweets op zich, maar op de 46 miljard woorden die in de tweets stonden. En dan in het bijzonder op de woorden die iets verraadden over de gemoedstoestand van mensen. Denk aan woorden als ‘gelukkig’, ‘huilen’, maar ook zelfstandige naamwoorden als ‘terrorist’ en ‘pannenkoeken’. Aan al deze woorden werd een ‘geluksscore’ gehangen. Zo had ‘gelukkig’ een hele hoge score, maar ‘huilen’ juist een lage score.

WIST U DAT…

…streven naar geluk ongelukkig maakt?

Wanneer?
Zo kregen woorden uit tweets punten. Het mooie aan tweets is dat ook bekend is wanneer en waar ze gestuurd zijn. Wetenschappers konden dus niet alleen de algehele gemoedstoestand vaststellen, maar ook de tijden waarop en de plaatsen waar deze gemoedstoestand heerste.

Kerst
Zo blijkt dat mensen rond de kerst het gelukkigst zijn. De eerste kerstdag van 2010 was een zeldzame piek van geluk (zie hieronder). Dieptepunten waren er ook. Bijvoorbeeld op 11 maart toen een aardbeving hard toesloeg in Japan. Wel is duidelijk te zien dat de algemene gemoedstoestand terugloopt. En dan nog een wekelijkse trend: in de weekenden zijn we gelukkiger dan doordeweeks, met maandag en dinsdag als twee dieptepunten.

Afbeelding: University of Vermont.

Representatief
Maar hoe betrouwbaar is zo’n grafiek nu? In andere woorden: hoe representatief is twitter? Heel representatief, zo stellen de onderzoekers. “Twitter is bijna universeel,” stelt onderzoeker Peter Dodds. “Elke demografische groep is vertegenwoordigd.”

Geluksgevoel
Volgens de wetenschappers kunnen we heel veel met hun onderzoek. Twitter biedt overheden en bedrijven de gelegenheid om een beeld te krijgen van de gemoedstoestand van de burger. Nu wordt zo’n beeld vaak nog ontleend aan bijvoorbeeld een bruto binnenlands product. Maar is dat wel zo representatief? De onderzoekers wijzen er bijvoorbeeld op dat het BBP in de VS is gegroeid, maar het geluksgevoel loopt juist terug.

Waarom we steeds ongelukkiger worden? Dat kan Twitter ons helaas niet vertellen.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd