Weer beïnvloedt humeur weldegelijk

Er is weldegelijk een verband tussen het weer en ons humeur. En dat verband is mogelijk ook nog eens genetisch bepaald.

Er is al heel veel onderzoek gedaan naar het weer en het humeur van mensen. En elke keer moesten wetenschappers concluderen dat er geen of slechts een zwak verband was tussen de twee. Maar uit nieuw onderzoek van onder meer de Universiteit Utrecht blijkt nu dat er weldegelijk een verband is.

De onderzoekers volgden 400 jongvolwassenen en hun moeders. De deelnemers moesten regelmatig op verschillende momenten aangeven hoe hun humeur was: waren ze boos, angstig of vrolijk? De onderzoekers legden de resultaten van dat onderzoek naast de statistieken die het KNMI van het weer bijhield.

Drie groepen
De onderzoekers ontdekten dat er bij ongeveer de helft van alle proefpersonen een verband was tussen het weer en het humeur. Deze groep was in te delen in drie categorieën: regenhaters, zomerhaters en zomerliefhebbers.

Zomerhaters
De laatstgenoemden hadden een beter humeur als het buiten lekker warm en zonnig was. De zomerhaters zagen hun humeur op dat moment juist verslechteren: zij moeten het meer hebben van koele dagen met bewolking. De regenhaters krijgen een slecht humeur doordat het – u raadt het al – regent.

Heel veel
Wat vooral heel verrassend is, is dat er zoveel mensen zijn die een hekel hebben aan de zomer. Uit dit onderzoek blijkt dat er meer zomerhaters dan zomerliefhebbers zijn. Het zet onderzoeker Theo Klimstra aan het denken. Hij stelt dat de winterdepressie wordt gezien als de meest voorkomende weergerelateerde psychische aandoening. Maar is dat wel zo? En is de zomerdepressie mogelijk niet een veel groter probleem?

Genetisch?
Hoe komt het dat sommige mensen een hekel hebben aan de zomer? Terwijl anderen weer een hekel hebben aan regen? Dat is nu nog onduidelijk, maar de eerste resultaten wijzen erop dat het in de genen zit. Zo bleken moeders die dol waren op de zomer of een hekel hadden aan regen vaak kinderen te hebben die dezelfde voorkeuren hadden.

Het volledige onderzoek verschijnt binnenkort in het blad Emotion.

Persbericht Universiteit Utrecht
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Dave (cc via Flickr.com).