Wéér inslag op Jupiter

Amateur-astronomen zagen vrijdag voor de derde keer in dertien maanden tijd een komeet of asteroïde op Jupiter inslaan. Wetenschappers namen altijd aan dat inslagen op Jupiter slechts één keer in enkele eeuwen voorkwamen, maar de waarnemingen tonen aan dat dat niet klopt. In juli 2009 en juni 2010 was het namelijk ook al raak.

Voordat astronomen deze drie inslagen kort na elkaar registreerden, sloeg er voor het laatst in 1994 een komeet op Jupiter in. Deze inslag was van tevoren voorspeld en werd door vele wetenschappers gevolgd.

Cassini
In 1690 maakte de Italiaanse astronoom Giovanni Domenico Cassini tekeningen waarop te zien is hoe een inslag plaatsvindt. Toen daar pas in 1994 een vervolg op kwam, gingen onderzoekers ervan uit dat Jupiter slechts één keer in honderden jaren tijd getroffen werd.

Indrukwekkend
Dat er in korte tijd zoveel inslagen te zien zijn, is waarschijnlijk te danken aan de steeds beter wordende camera’s en telescopen. Een inslag kan beter worden waargenomen en opgenomen. “De resultaten zijn best indrukwekkend,” vindt Glenn Orton van NASA.

Netwerk
Orton wil samen met amateur-astronomen een wereldwijd netwerk van kleine, automatische telescopen opzetten, zodat Jupiter voortdurend in de gaten kan worden gehouden. Hopelijk ontsnapt er dan geen enkele inslag meer aan onze aandacht.

Voor meer informatie en beelden van de inslag kunt u hier terecht.