Nederland heeft een wereldprimeur: later dit jaar gaan in Wageningen zelfrijdende busjes de openbare weg op. Een ritje met de ‘WEpods’ is per app te regelen.

In Rotterdam en ook in Londen rijden reeds zelfrijdende voertuigen rond. Maar wel op een aparte, afgesloten rijbaan. Aan de TU Delft wordt nu echter de laatste hand gelegd aan zelfrijdende busjes die straks in Wageningen gewoon tussen het andere verkeer zullen rijden. De busjes pendelen vanaf juni heen en weer tussen station Ede-Wageningen en het Wageningen University and Research Center.

Twee busjes
In totaal zullen er twee zelfrijdende busjes gaan rijden. De busjes hebben geen stuur en moeten het ook zonder pedalen doen. Aanvankelijk zal een steward de gasten in het voertuig begeleiden. Vanuit een control room wordt toezicht gehouden op het voertuig dat is uitgerust met camera’s, laser, radar en GPS. De apparatuur stelt het busje onder meer in staat om de omgeving waar te nemen en altijd voor andere weggebruikers te stoppen. De WEpod heeft een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en zal in eerste instantie op een vast traject rijden.

App
Wie mee wil, met de WEpod kan via een app een plekje reserveren. De WEpod staat dan klaar op station Ede-Wageningen en is met de smartphone te openen.

WEpod
Later deze week zal de eerste officiële testrit met de WEpod plaatsvinden. Tijdens deze testrit neemt minister Melanie Schultz-Verhaegen in de WEpod plaats. Vanaf juni gaan de zespersoons busjes vervolgens daadwerkelijk mensen vervoeren. Een wereldprimeur: de provincie Gelderland laat als eerste ter wereld zelfrijdende voertuigen op de openbare weg rijden.

Het gehele project is een pilot, waarbinnen bedrijven, kennisinstellingen en overheden de handen ineenslaan. Als de pilot goed verloopt, zal een plan worden gemaakt voor operationele voortzetting. Mogelijk gaan de zelfrijdende busjes in de nabije toekomst dan ook op meerdere trajecten en in andere delen van Nederland rijden.