Picasso gebruikte het landschap – dat hij waarschijnlijk niet zelf schilderde – om de vrouw vorm te geven.

Met behulp van onder meer röntgenstraling ontdekten onderzoekers onder het werk van Picasso een landschap. Afbeelding: © Northwestern University / Art Institute of Chicago Center for Scientific Studies in the Arts (NU-ACCESS).

Dat hebben wetenschappers ontdekt nadat ze het schilderij ‘La Miséreuse accroupie’ onder meer met behulp van röntgenstraling bestudeerden. Ze ontdekten dat onder de afbeelding van een in een mantel gehulde vrouw een landschap schuilgaat. Alvorens de vrouw over het landschap heen te schilderen, draaide Picasso het werk negentig graden. Vervolgens gebruikte hij verschillende kenmerken van het landschap om de vrouw vorm te geven. Zo zitten de lijnen van kliffen uit het landschap bijvoorbeeld verwerkt in de rug van de vrouw.

Onbekende schilder
De onderzoekers gaan ervan uit dat Picasso het verstopte landschap niet zelf schilderde. Het zou het werk zijn van een andere schilder – die overigens wel net als Picasso in Barcelona actief was. Om welke schilder het gaat, is onduidelijk.

Verandering
Het landschap is overigens niet de enige verrassing die de onderzoekers wisten bloot te leggen. Hun studie wijst tevens uit dat Picasso de compositie van zijn ‘La Miséreuse accroupie’ terwijl hij aan het schilderen was, veranderde. Zo ontdekten de onderzoekers dat de schilder de vrouw in eerste instantie een rechterarm en -hand had gegeven en dat zij met die rechterhand een object vasthield. Maar later besloot hij die arm en hand te bedekken met een mantel.

Over Picasso
Pablo Picasso werd in 1881 geboren in Spanje en was een groot kunstenaar. Wij kennen hem vooral als schilder en dat is niet verwonderlijk: gedurende zijn leven maakte hij meer dan 4000 schilderijen. Maar Picasso kon meer. Zo maakte hij ook zo’n 700 beelden en was hij actief als sieraadontwerper. Hij overleed in 1973.

‘La Miséreuse accroupie’ schilderde Picasso in 1902, tijdens zijn ‘Blauwe Periode’. Gedurende deze periode leefde hij in armoede en had hij het zwaar. Dat is terug te zien in zijn werken, die zeer somber van kleur zijn (voornamelijk blauw, groen en zwart).