Wetenschap is eerste effectieve anticonceptiepil voor mannen op het spoor

Wetenschappers hebben een stofje ontdekt dat wellicht de eerste effectieve en hormoonvrije anticonceptiepil voor mannen mogelijk maakt. Dankzij het stofje worden mannen tijdelijk onvruchtbaar, maar houden ze evenveel zin in seks.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Cell. Vooralsnog is het stofje enkel op muizen getest. En met succes. De muizen kregen JQ1 toegediend. Het stofje zorgt ervoor dat de celdeling die nodig is voor de productie van sperma niet langer plaatsvindt.

Nageslacht
De muizen die het stofje toegediend kregen, behielden hetzelfde seksuele gedrag. Ook de hoeveelheid testosteron in hun lijfjes bleef gelijk. En toen de muizen het stofje niet langer kregen, bleken ze weer in staat te zijn om gezond nageslacht op de wereld te zetten.

Voor het zingen de kerk uit…

…werkt dat echt niet? Columnist Cees Mulder heeft het antwoord!

Meer onderzoek
Hoewel er enkel nog met muizen getest is, zijn de onderzoekers heel optimistisch dat het stofje ook mensen kan helpen. Maar zover is het nog niet. Eerst moeten er nog veel meer experimenten worden uitgevoerd. Zo moeten de onderzoekers helemaal zeker weten dat het stofje mannen tijdelijk onvruchtbaar maakt, oftewel: dat ze wanneer ze dat willen toch nog kinderen kunnen krijgen. Ook moet het stofje ervoor zorgen dat er echt geen spermacellen worden geproduceerd: het moet dus 100 procent betrouwbaar zijn. Dat is nu nog niet zo: niet alle muizen hadden nadat ze het stofje toegediend kregen geen enkele spermacel meer. Bovendien moet natuurlijk met zekerheid vastgesteld worden dat de stof geen nare bijwerkingen heeft. De onderzoekers verwachten al met al dat het nog zeker vijftien jaar duurt voor dit stofje en de pil die daar mogelijk uit voortkomt, klaar is om echt gebruikt te worden.

Wetenschappers werken al een tijdje aan een anticonceptiepil voor mannen. En er zijn al diverse exemplaren ontwikkeld en op dieren getest. Bijvoorbeeld deze die mannen maar één keer in de drie maanden hoeven in te nemen, 100 procent betrouwbaar zou zijn en eveneens geen nare bijwerkingen heeft. Of deze die ervoor zorgt dat het mannelijk lichaam geen vitamine A kan gebruiken en dus ook geen sperma kan maken. Maar ook deze pillen zijn nog niet klaar voor de markt.

Persbericht Australian Science Media Centre: 'Potential contraceptive pill for men'
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Beppie (cc via Flickr.com).