Wetenschap komt met trekstraal voor op zee

trekstraal

Sciencefiction wordt werkelijkheid. Wetenschappers hebben een ‘trekstraal’ voor op zee ontwikkeld. Met de ‘trekstraal’ kunnen ze de drijfrichting van objecten manipuleren en objecten zelfs tegen de stroom in laten bewegen.

De ‘trekstraal’ is eigenlijk een apparaatje dat complexe 3D-golven creëert. Door de golven een heel nauwkeurige grootte en frequentie mee te geven, kunnen de onderzoekers beïnvloeden waar objecten op het water heen drijven. De ‘trekstraal’ kan drijvende objecten van zich vandaan duwen en ervoor zorgen dat de drijvende objecten op hun plaats blijven liggen. Ook kan de ‘trekstraal’ de objecten naar zich toe laten bewegen. In dat laatste geval bewegen de objecten tegen de stroom in. “Wij hebben een manier bedacht om golven te creëren die een drijvend object kunnen dwingen om tegen de richting van de golf in te bewegen,” vat onderzoeker Horst Punzmann samen.

De onderzoekers experimenteerden met pingpong-balletjes die op het water dreven (zie ook het filmpje hieronder). Tijdens de experimenten toonden ze aan dat ze de drijfrichting van de balletjes konden beïnvloeden door bepaalde golven te genereren. “We ontdekten dat deze complexe driedimensionale golven zodra ze een bepaalde hoogte bereiken stromingspatronen op het oppervlak van het water creëren,” vertelt onderzoeker Michael Shats. “De trekstraal is slechts één van die patronen.”

Niet te verklaren
Op het moment is er geen enkele wiskundige theorie die hetgeen de onderzoekers tijdens hun experimenten lieten zien, kan verklaren. Onderzoek toont aan dat het niet de golven zelf zijn die de pingpongballetjes voortduwen. Hoe het precies werkt, is dan ook een raadsel. “Het is één van de grote onopgeloste vraagstukken en toch kan een ieder in zijn badkuip dit bewerkstelligen,” stelt Punzmann. “We waren heel verbaasd dat niemand het eerder beschreven had.”

Wat er ook voor wiskunde aan de trekstraal ten grondslag mag liggen, één ding staat vast: het is een nuttige ontdekking. Hoewel de trekstraal niet in staat is om grote boten voort te trekken, zou deze wel gebruikt kunnen worden om kleinere bootjes een haven in te trekken of om te voorkomen dat olievlekken zich verspreiden.

"Physicists create water tractor beam" - ANU.edu.au
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Stuart Hay / ANU.