Wetenschap ontdekt dubbelsterren die eigenlijk niet kunnen bestaan

De dubbelsterren doen er minder dan vier uur over om rond elkaar heen te draaien. Lang werd gedacht dat sterren die zo dicht bij elkaar staan onmogelijk waren. Niet dus!

Dubbelsterren horen bij elkaar. Ze draaien al vanaf hun ontstaan om elkaar heen. Daarom dachten onderzoekers dat dubbelsterren ook niet al te dicht bij elkaar konden staan. Want als de afstand tussen de twee te klein was, zouden ze tijdens hun ontwikkeling vroeg of laat wel samensmelten tot één ster. Observaties onderschreven die theorie: lang werden er geen sterren met een kortere omlooptijd dan vijf uur teruggevonden.

Vier uur
Tot nu. Wetenschappers bestudeerden honderdduizenden sterren, waaronder duizenden rode dwergen. “Tot onze verbazing vonden we verschillende rode dwergen die in een periode korter dan vijf uur om elkaar heen draaien,” vertelt onderzoeker Bas Nefs. “Dat betekent dat we de manier waarop deze dubbelsterren tot stand komen en zich ontwikkelen, moeten herzien.” In totaal werden vier dubbelsterren ontdekt die er minder dan vier uur over doen om rond elkaar heen te draaien.

…wetenschappers onlangs voor het eerst een brave neutronenster hebben ontdekt?

Baan
Sterren krimpen wanneer ze jong zijn. Dat deze twee rode dwergen zo heel dicht bij elkaar staan, wijst erop dat ook hun baan is gekrompen. Anders zouden de sterren al vroeg in hun ontwikkeling dicht bij elkaar hebben gestaan en dan zouden ze zijn samengesmolten.

Hoe het precies komt dat de twee sterren zo dicht bij elkaar staan, is nog even een raadsel. Misschien zijn rode dwergen wel actiever dan gedacht en zijn de magnetische veldlijnen met elkaar in de knoop geraakt. Dat zou ervoor zorgen dat de sterren in een spiraalbeweging naar elkaar toe bewegen.

"UKIRT discovers 'impossible' binary stars" - RAS.org.uk
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door J. Pinfield / RoPACS network.