Wetenschap ontdekt nieuwe, ernstig bedreigde dwerglemuur in Madagaskar

dwerglemuur

Wetenschappers hebben op Madagaskar een nieuwe soort dwerglemuur ontdekt. Het beestje leeft op het zuidelijke deel van het eiland en is – zoals het er nu naar uitziet – bijzonder schaars. Er zouden minder dan vijftig exemplaren van rondlopen en daarmee is de nog maar net ontdekte soort direct al goed voor de lijst met ernstig bedreigde diersoorten.

De onderzoekers ontdekten de nieuwe soort toen ze een aantal vallen in Madagaskar uitzetten. Zodra één van de vallen een lemuur had gevangen, namen de onderzoekers enkele monsters van het dier om de lemuur daarna weer vrij te laten. De afgenomen monsters werden in het laboratorium aan een uitgebreid onderzoek onderworpen en vergeleken met de informatie die andere wetenschappers reeds over de lemuren op Madagaskar hadden verzameld.

Zo stuitten de onderzoekers uiteindelijk op een soort die de wetenschap nog onbekend was, zo is in het blad Molecular Phylogenetics and Evolution te lezen. “Het laat zien dat de diversiteit onder de dwerglemuren groter is dan gedacht,” vertelt onderzoeker Dana Thiele.

De onderzoekers hebben de dwerglemuur de naam Cheirogaleus lavasoensis gegeven. Het lijkt erop dat het diertje enkel in drie geïsoleerde stukjes bos in het uiterste zuiden van Madagaskar voorkomt. Hoe groot de populatie precies is, is onduidelijk. Maar de eerste schattingen wijzen erop dat er nog maar minder dan vijftig exemplaren van zijn. Als die schattingen kloppen, is de dwerglemuur zeer zeldzaam en wordt deze ernstig bedreigd.