Wetenschap ontdekt voorouder van Scrat

Kent u ‘m nog: Scrat, de grappige eekhoorn uit Ice Age? Een nieuwe vondst wijst erop dat het beest echt geleefd heeft.

Wetenschappers hebben in Argentinië de fossiele resten van een bijzonder dier opgegraven. Het beest moet in levende lijve veel weg gehad hebben van een eekhoorn. Maar wel een hele bijzondere. Het dier heeft namelijke een hele smalle snuit en lange hoektanden.

De onderzoekers hebben het beest de naam Cronopio dentiacutus gegeven. De fossiele resten zijn zeker zo’n 94 miljoen jaar oud, zo meldt het blad Nature. En daarmee zijn het de oudste restanten die ooit van deze groep dieren zijn aangetroffen.

Vandaag de dag is er geen nageslacht van de C. dentiacutus meer in leven. De diersoort is helemaal uitgestorven. Eén schrale troost: de C. dentiacutus lijkt anno 2011 toch nog een beetje voort te leven en wel op het witte doek. Zonder het te weten hebben de bedenkers van Scrat zich laten inspireren door een dier dat ten tijde van de dinosaurussen rondzwierf en nu niet meer is. Ice Age zal nooit meer hetzelfde zijn..

Zoek de verschillen. Links de C. dentiacutus (door: Jorge Gonzalez / © Guillermo Rougier) en rechts Scrat.