Wetenschap ontwikkelt reclame voor apen

Staan er straks billboards in het apenverblijf in de dierentuin? Het zou zomaar kunnen nu wetenschappers onderzoeken of reclame invloed heeft op apen.

Onderzoekers Laurie Santos, Keith Olwell en Elizabeth Kiehner hebben een advertentiecampagne ontwikkeld die speciaal op apen gericht is. Op de afbeeldingen worden andere apen geassocieerd met allerlei lekkers. Grote vraag is of de dieren bij het zien van de reclameborden ook een voorkeur voor dat lekkers krijgen.

WIST U DAT…

…mensen die sportreclames kijken minder eten?

Lekker
Op de borden staat voedsel dat de apen allemaal even lekker vinden en dat ze nog niet kennen. Er wordt alleen reclame gemaakt voor merk A, terwijl de dieren kunnen kiezen uit merk A en merk B. Na enige tijd moet blijken of ze beïnvloed worden door de billboards.

Seks
Een billboard ontwikkelen voor apen was zo gemakkelijk nog niet, zo vertelt Olwell. “Ze (de apen, red.) hebben geen taal of cultuur en ze hebben een heel korte spanningsboog.” Om de aandacht van de dieren te trekken, moesten de onderzoekers terug naar de kern van reclame maken. En waar draait het dan uiteindelijk om? Seks en macht. Zo is op één van de billboards een vrouwtje te zien dat haar geslachtsdelen toont. Naast haar pronkt het logo van het voedsel. Op een ander plaatje is een alpha-mannetje te zien.

Of het gaat werken? De tijd zal het leren! De eerste experimenten beginnen binnenkort.

Bovenstaande foto is gemaakt door vincentraal (cc via Flickr.com).

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd