Wetenschap wil batterij in uw oor gaan aftappen

Misschien bent u zich er niet van bewust, maar in uw oor bevindt zich een bron van energie. En wetenschappers hebben nu ontdekt dat we die – zonder dat het schadelijk voor ons is – kunnen aftappen. De energie kan vervolgens gebruikt worden om bijvoorbeeld medische apparaten van stroom te voorzien.

Dat schrijven wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology in het blad Nature Biotechnology. Het is voor het eerst dat wordt aangetoond dat het mogelijk is deze ‘batterij’ zonder dat het nare gevolgen voor mensen heeft, af te tappen.

Trillingen
Ons oor zet trillingen van het trommelvlies om in een elektrochemisch signaal dat door het brein kan worden verwerkt. Om dat signaal te versturen, is stroom nodig. En dat wordt verzorgd door een biologische batterij diep in ons oor. In deze kamer wordt de sterkste stroom in het hele menselijke lichaam geproduceerd.

Potentie
Wetenschappers zien al langer potentie als het gaat om het aftappen van deze biologische batterij. Maar de angst bestond dat het aftappen ervoor zou zorgen dat mensen minder goed in staat waren om geluiden te verwerken en dus minder zouden gaan horen. Een ander nadeel was dat hoewel deze batterij de sterkste stroom in het menselijk lichaam opwekt, toch maar heel weinig stroom wordt geproduceerd. En we kunnen daar slechts een deel van wegnemen, want de kamer moet ook het lichaam van stroom blijven voorzien.

Cavia
Onderzoekers van MIT melden nu dat dat gelukt is. Ze trekken die conclusie op basis van experimenten met cavia’s. Ze implanteerden elektroden in de biologische batterijen van de dieren. Aan de elektroden verbonden ze een speciale, zeer kleine chip (zie de afbeelding hierboven). Na de implantatie reageerden de cavia’s nog net zo op geluiden als daarvoor. En de chip kon ondertussen voldoende stroom uit het oor halen om informatie over de chemische omstandigheden in het oor naar een externe ontvanger te sturen.

Hoewel het zich allemaal nog in de kinderschoenen bevindt, zien wetenschappers zeker mogelijkheden voor hun aanpak. Zo zouden cochleaire implantaten in de toekomst door het oor zelf van stroom kunnen worden voorzien.

"Medical devices powered by the ear itself" - MIT.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Patrick P. Mercier.