google-zoekbalk

Zoekmachines weten veel verbanden te leggen, maar toch zijn er nog een paar ontbrekende puzzelstukjes. Wetenschappers van de nationale universiteit van Ierland leggen één groot probleem van Google bloot en reageren hoe dit gat opgevuld kan worden.

Google kan niet goed overweg met locatiespecifieke informatie die alleen interessant is voor bepaalde mensen voor een korte periode. Stel, ik wil naar een beurs bij RAI Amsterdam en ik wil weten of er nog genoeg parkeerplekken beschikbaar zijn. Google weet dan geen raad. Ook kan deze zoekmachine niet achterhalen of een bepaald jurkje in een kledingwinkel nog beschikbaar is in maat S. Voor dit soort vragen moeten andere middelen of tools gebruikt worden, bijvoorbeeld fora, Twitter of de ouderwetse telefoon. Een nadeel is dat het aanzienlijk meer tijd kost om dan een antwoord te vinden, in plaats van even googelen.

App
Onderzoekers Christian von der Weth en Manfred Hauswirth denken dat er slechts één oplossing mogelijk is om Google slimmer te maken, namelijk door gebruik te maken van een app. Wanneer iemand een locatiespecifieke vraag invoert in Google, dan wordt deze vraag via deze app naar mensen op deze locatie gestuurd. Zo kan iemand die aanwezig is bij RAI Amsterdam voor mij kijken of er genoeg parkeerplekken zijn. Of een verkoopster – die de app heeft geïnstalleerd op haar telefoon – kijkt of het jurkje nog ergens hangt en geeft direct antwoord.

In de app dfsdfsdfsdf

In de app van Volvo Ocean Race kunnen willekeurige gebruikers met elkaar chatten.

Von der Weth en Hauswirth testten hun idee met een mobiele applicatie voor de Volvo Ocean Race 2011-2012. De mobiele app had een knop om direct te chatten met mensen in de omgeving. De onderzoekers zagen hoe mensen elkaar hielpen. Bezoekers gaven aan waar nog voldoende parkeerplaatsen waren en of het de moeite waard was om bij de finish in Galway te staan.

Er zijn enkele kanttekeningen. Ten eerste moet de applicatie de locatie in de gaten houden van de gebruiker. Wanneer dit doorlopend gebeurt, heeft dit invloed op de accutijd van de telefoon. Daarnaast is het de vraag of mensen bereid zijn om wildvreemden te helpen als zij er niets voor terugkrijgen. App-bouwers zullen dus game-elementen of beloningen moeten gebruiken om mensen te motiveren om de app te gebruiken. Alleen wanneer mensen beloond worden, zijn zij bereid om anderen te helpen. Een voorbeeld: voor iedere tien vragen die mensen succesvol beantwoorden, krijgen zij 100 MB extra opslagruimte in Google Drive.

Eén ding is zeker: om Google slimmer te maken, zijn er mensen nodig!