Wetenschappers creëren kunstmatig brein met kortetermijngeheugen

Wetenschappers van de universiteit van Pittsburgh hebben een kunstmatig brein gecreëerd met behulp van hersencellen van ratten. Ze zijn daar in geslaagd! Het kunstmatige brein bestaat uit veertig tot zestig neuronen en heeft een kortetermijngeheugen van twaalf seconden.

Het team van wetenschappers plaatste een laag proteïnen op een schijfje silicium. Vervolgens gebruikte het team hersencellen van rattenembryo’s. Deze cellen gingen zich hechten aan de proteïnen en vormden verbindingen.

Kortetermijngeheugen
Verrassend genoeg blijkt nu dat de kunstmatige hersenen een kortetermijngeheugen van twaalf seconden hebben. Wanneer een wetenschapper neuronen stimuleert met elektriciteit, dan circuleert de puls twaalf seconden lang door het microbrein. Dat is twaalf seconden langer dan de onderzoekers hadden verwacht.

…menselijke hersenstamcellen goed werken in het brein van een rat?

In principe is dit proces te vergelijken met het kortetermijngeheugen van een mens. De neuronen geven een signaal aan elkaar door, wat ook gebeurt in het werkgeheugen van een mens. Het brein onthoudt de stimulus, lang nadat de stimulus is verdwenen.

Krachtig?
Het kunstmatige brein is nog niet krachtig genoeg om de normale hersenen van een rat te vervangen, maar wetenschappers zijn op de goede weg om dit doel ooit te bereiken.

"Growing a Brain in a Dish" - ScienceBlogs