Mogelijk een enorme krater ontdekt in Canada

krater

Wetenschappers denken in het zuiden van de Canadese provincie Alberta een acht kilometer brede krater ontdekt te hebben. De krater zou het resultaat zijn van een enorme meteorietinslag die ergens in de afgelopen 70 miljoen jaar plaatsvond.

De onderzoekers kwamen de krater op het spoor toen ze een ringachtige structuur ontdekten in het zuidelijke deel van Alberta. Nader onderzoek wees erop dat het om een krater ging, hoewel de tand des tijds en gletsjers de kenmerkende eigenschappen van de vermeende krater middels erosie hebben doen verdwijnen. Het is dan ook onmogelijk om met zekerheid te stellen dat de krater het resultaat is van een meteorietinslag. Maar volgens de onderzoekers wijst het geologisch en seismisch onderzoek daar toch sterk op.

“Een inslag van deze omvang zou alles in een vrij grote straal doden”

Het enige wat nog op het bestaan van de krater wijst, is een cirkelvormige laagte die zo’n acht kilometer breed is en een centraal heuveltje kent. Waarschijnlijk was de krater kort nadat deze ontstond aanzienlijk dieper: ongeveer 1,6 tot 2,4 kilometer diep. Het wijst er allemaal op dat het om een indrukwekkende inslag ging. “Een inslag van deze omvang zou alles in een vrij grote straal doden,” vertelt onderzoeker Wei Xie. “Als het vandaag de dag zou gebeuren, zou Calgary (tweehonderd kilometer ten noordwesten van de krater) gefrituurd zijn en in Edmonton (500 kilometer ten noordwesten) zouden alle ramen zijn gesprongen. Iets van deze grootte dat zoveel puin in de lucht gooit, zou mogelijk wereldwijd en tientallen jaren op rij consequenties hebben.”

De krater zou ergens in de afgelopen zeventig miljoen jaar zijn ontstaan. “In die periode is anderhalve kilometer sediment geërodeerd,” vertelt onderzoeker Doug Schmitt. “Dat maakt het heel lastig om de exacte datum van de inslag vast te stellen.”

"Ancient crater points to massive meteorite strike" - Ualberta.ca
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door University of Alberta.