Gewoon meer groente opscheppen.

Het is een vraagstuk waar menig ouder mee worstelt: hoe krijg je je kinderen zo ver dat ze meer groenten eten? Veel kinderen gaan een periode door waarin ze niets van groenten moeten hebben. Gelukkig schieten wetenschappers te hulp. Want met deze verrassend eenvoudige manier hebben straks ook jouw kinderen alle groenten op het bord achter de kiezen.

Groente eten
Veel ouders weten hoe lastig het soms kan zijn om jonge kinderen voldoende groenten te laten eten. Peuters moeten volgens de richtlijn minstens 50 tot 100 gram groenten per dag eten. Voor kinderen van vier tot negen jaar geldt een minimale hoeveelheid van 100 tot 150 gram groenten per dag. Toch blijkt nog te vaak dat kinderen niet de aanbevolen hoeveelheden binnenkrijgen. Eén van de redenen hiervoor is dat kinderen die groene hap op hun bord vaak niet lekker vinden. Maar hoe krijg je het dan toch voor elkaar dat ze wél die doperwten of broccoli naar binnen schrokken?

Studie
Geen paniek, want wetenschappers hebben dé oplossing gevonden. En het is een hele eenvoudige. In de studie verzamelde het onderzoeksteam 67 kinderen in de leeftijd van drie tot vijf jaar. Vier weken lang kregen de deelnemers één keer per week een lunch geserveerd met één van de vier verschillende bereidingen van groenten: (1) een normale portie met maïs en broccoli, (2) hetzelfde alleen dan met toegevoegde boter en zout, (3) een dubbele portie met maïs en broccoli en (4) een dubbele portie maïs en broccoli met toegevoegde boter en zout. Bij elke maaltijd werden de groenten geserveerd met vissticks, rijst, appelmoes en melk.

Lekker
De onderzoekers vroegen zich af of die paar scheppen meer groente op het bord – terwijl de portie van het andere voedsel hetzelfde bleef – eraan zou bijdragen dat kinderen meer groenten aten. Ook wilden ze achterhalen of het toevoegen van boter en zout op de een of andere manier invloed had. “We kozen voor voedingsmiddelen die kinderen over het algemeen lekker vinden, maar ook niet tot het favoriete voedsel behoren,” licht onderzoeker Barbara Rolls toe. “Als je bijvoorbeeld groente naast kipnuggets serveert, kom je bedrogen uit. Je moet je bovendien altijd bewust zijn van voedselcombinaties en ervoor zorgen dat de groenten behoorlijk goed in vergelijking met de andere voedingswaren smaken.”

Bevindingen
De oplossing blijkt verrekt simpel. Want de onderzoekers ontdekten dat wanneer ze de hoeveelheid maïs en broccoli verdubbelden – van 60 naar 120 gram – de kinderen 68 procent meer groente aten. Door simpelweg meer groente op te scheppen eten kinderen dus al meer groente. “De toename die we waarnamen is gelijk aan ongeveer een derde van een portie, of 12 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor jonge kinderen,” vertelt onderzoeker Hanim Diktas. “Deze strategie kan nuttig zijn voor ouders, verzorgers en leraren die kinderen proberen aan te moedigen om de aanbevolen hoeveelheid groente te eten.”

Boter en zout
Opvallend genoeg had het serveren van groente in combinatie met boter of zout geen invloed. “We waren verrast dat boter en het zout niet nodig waren om de kinderen meer groente te laten eten,” zegt Diktas. “Dat kan ermee te maken hebben dat kinderen bekend zijn met maïs en broccoli en dat ze dit best lekker vinden. Voor minder bekende groente is het mogelijk wel aan te raden om extra smaakstoffen toe te voegen zodat kinderen er meer van eten.”

Volgens de onderzoekers kunnen we een belangrijke les uit de studie trekken. “Het is belangrijk om je kinderen veel groenten te serveren, maar het is ook belangrijk om ze groenten te geven die ze lekker vinden,” benadrukt Rolls. “Groenten moeten nou eenmaal concurreren met het andere voedsel op het bord. Ouders kunnen het gemakkelijker maken door hun kinderen geleidelijk aan met nieuwe groenten te laten kennismaken. Ook kunnen ze deze groenten serveren op een manier die kinderen leuk vinden en experimenten met verschillende smaken en smaakmakers.”

Meer weten…

…over hoe je je kind gezonder kunt laten eten? Wetenschappers kwamen eerder al met vijf handige tips. Lees ze hier!