Wetenschappers maken bloed universeel

Als iemand nu bloed nodig heeft, moet er eerst gekeken worden naar de bloedgroep om afstoting te voorkomen. Zou het niet geweldig zijn als er universeel bloed zou zijn, waarbij de bloedgroep irrelevant is? Wetenschappers denken van wel. Ze werkten het uit en presenteren u: universeel bloed!

Er zijn tamelijk veel verschillen tussen bloedgroepen. In totaal zijn er maar liefst acht bloedtypes die zich onderscheiden door antigenen. Deze bevinden zich op het oppervlak van de cellen. Wanneer het lichaam deze antigenen niet herkent, kan dat ernstige gevolgen hebben: het immuunsysteem gaat overuren draaien.

Jasje
Wetenschappers hebben nu een manier ontwikkeld waardoor de antigenen buitenspel worden gezet. Ze stoppen de bloedcellen in een soort ‘jasje’ van polymeer. Dit jasje zorgt ervoor dat de antigenen op de cellen niet meer herkenbaar zijn voor het immuunsysteem. De identiteit van de cellen wordt dus weggewerkt, waardoor een reactie van het immuunsysteem wordt voorkomen. Tegelijkertijd werken de cellen gewoon: zuurstof kan door het ‘jasje’ heendringen en ervoor zorgen dat de cellen hun werk doen.

kunstmatig bloed binnen enkele jaren in het Amerikaanse leger gebruikt kan worden?

Meer
Om aan de vraag naar (juist) bloed te voldoen, wringt de wetenschap zich in allerlei bochten. Zo zijn er al onderzoekers geweest die de genen van organismen hebben aangepast om ervoor te zorgen dat deze grote hoeveelheden bloed produceren. Ook is er onderzoek gedaan naar kunstbloed.

Alles wijst erop dat het vermommen van cellen ook zeker mogelijkheden biedt. Nader onderzoek is natuurlijk noodzakelijk. De volledige studie is terug te vinden in het blad Biomacromolecules.