Wetenschappers ontdekken gigantisch spinnenweb

Wetenschappers hebben in Madagaskar een enorm web ontdekt. Het web heeft een lengte van zo’n 25 meter en behoort toe aan de eveneens recent ontdekte Caerostris darwini. De spin weeft het web over rivieren en gebruikt daarvoor het sterkste zijde dat wetenschappers ooit hebben gezien. Het is zelfs sterker dan elk ander natuurlijk materiaal.

De spin kan met het web zo’n dertig insecten of meer vangen. Het grootste web dat de onderzoekers aantroffen, besloeg 2.8 vierkante meter en de langste draden maten 25 meter.

Water
Die lengte hebben de spinnen nodig, omdat ze hun web over water heenspannen. Om van de ene oever naar de andere oever te komen, is lengte nodig. Dat verklaart ook waarom het web zo sterk is: het moet zijn eigen gewicht en dat van de gevangen insecten kunnen dragen.

Hoe?
Meestal hangt het web van de spin verticaal boven de rivier. Daarbij maakt het web ten opzichte van het water soms een hoek van vijftig graden. Hoe de spinnen het voor elkaar krijgen, is onbekend. Daar wordt nog onderzoek naar gedaan.

Supersterk
Het zijde dat gewone spinnen gebruiken, combineert sterkte met elasticiteit en is daardoor zeer krachtig. Voor het breekt, kan het drie keer zoveel energie hebben als het materiaal dat gebruikt wordt om kogelvrije vesten van te maken. Het zijde dat de spinnen op Madagaskar gebruiken, is nog sterker: zo’n honderd procent krachtiger dan elk andere soort zijde. Dat maakt het tot het sterkste biologische materiaal dat we kennen.

Voor foto’s van het gigantische web en de spin zelf kunt u hier terecht.