Wetenschappers ontdekken het tipsy-gen

Amerikaanse onderzoekers hebben het gen ontdekt dat verklaart waarom de één na een half biertje al licht dronken is, terwijl de ander na tien biertjes nog niets voelt. Een variant van het gen CYP2E1 zorgt ervoor dat mensen de alcohol sneller naar het hoofd voelen stijgen. Zo’n tien tot twintig procent van de mensen heeft het gen en wetenschappers willen het nu inzetten tegen verslaving.

De meeste alcohol die mensen nuttigen, wordt in de lever afgebroken. Maar een deel wordt in het brein verwerkt door een enzym waar het gen CYP2E1 de gecodeerde instructies voor levert. Mensen die de tipsy-versie van dit gen hebben, verwerken de alcohol heel snel waardoor zij deze ook sneller voelen.

Tweelingen
De wetenschappers ontdekten het gen door tweehonderd tweelingen te bestuderen. Alle proefpersonen hadden alcoholverslaafde ouders, maar hadden zelf geen alcoholprobleem. De onderzoekers gaven de proefpersonen een alcoholische drank en vroegen daarna regelmatig hoe ze zich voelden: dronken, nuchter, slaperig of wakker. Die resultaten legden de onderzoekers naast de genetische test van de proefpersonen. Daaruit kwam duidelijk de invloed van het gen naar voren.

Verslaving
De onderzoekers denken dat het gen wel eens ingezet kan worden tegen alcoholisme. Mensen die het gen hebben, reageren namelijk sterk op alcohol en raken veel minder snel verslaafd. Door een medicijn te ontwikkelen dat dit gen imiteert, kunnen mensen die nu moeiteloos veel drinken, geholpen worden om de drank links te laten liggen, zo vermoeden de wetenschappers van de universiteit van North Carolina.

“We zijn duidelijk nog niet zover dat we die behandeling kunnen ontwikkelen, maar het gen dat we hebben gevonden, vertelt ons veel over hoe alcohol het brein beïnvloedt,” vertelt onderzoeker Kirk Wilhelmsen. “Alcoholisme is een hele complexe aandoening en er zijn veel complexe redenen waarom mensen drinken. Dit is mogelijk slechts één van die redenen.”