Wetenschappers ontdekken kleinste supergeleider ter wereld

Wetenschappers van de universiteit van Ohio hebben de kleinste supergeleider ter wereld ontdekt. Het gaat om een dunne plaat met vier moleculenparen. De wetenschappers menen dat het mogelijk moet zijn om de supergeleider te fabriceren, zodat deze gebruikt kan worden in elektronische apparaten.

Een supergeleider is een materiaal dat stroom goed geleidt. Normale metalen hebben een weerstand die ervoor zorgt dat een deel van de elektrische energie wordt omgezet in warmte. Bij een supergeleider is dit niet of nauwelijks het geval.

Supergeleiders zijn materialen die zeer koel zijn, zo verdwijnt namelijk de weerstand. De warmste supergeleiders werken bij 92 Kelvin (-181 graden Celsius). Supergeleiders worden gekoeld met vloeibare stikstof.

“Wetenschappers zeiden dat het onmogelijk is om metalen koppelingen op nanoschaal te maken, aangezien de weerstand verhoogt wanneer de draden kleiner worden”, vertelt professor Saw-Wai Hla van de universiteit van Ohio. “De nanodraden worden dan zo heet, dat ze smelten en uiteindelijk kapot gaan.” Dit wordt door wetenschappers Joule-verhitting genoemd. Gelukkig wisten de fysici van de universiteit van Ohio de Joule-verhitting te omzeilen door het materiaal extreem te koelen.

De wetenschappers bekeken organische zoutmoleculen op een plaat van zilver. Ze vonden supergeleiding op microscopische schaal (3,5 nanometer in lengte). Om supergeleiding op deze schaal te zien, moesten wetenschappers de moleculen flink afkoelen, namelijk naar 10 Kelvin (-263 graden Celsius, slechts tien graden boven het absolute nulpunt). In de toekomst hopen de wetenschappers andere materialen te gebruiken om supergeleiding op nanoschaal te ontwikkelen. Deze materialen moeten werken bij een hogere temperatuur dan 10 Kelvin.