Wetenschappers ontdekken meteorietkrater

Australische wetenschappers hebben in de Timorzee een heel diepe krater gevonden. Deze zou ontstaan zijn tijdens een zware meteorietenstorm die wellicht ook het klimaat op aarde veranderde. De krater is 35 miljoen jaar oud en ongeveer 50 kilometer breed.

Zo’n 35 miljoen jaar geleden trof een meteoriet ook Siberië en Amerika. Dat wijst erop dat de meteorieten niet alleen, maar tijdens een storm gezamenlijk op aarde belandden.

En dat heeft zijn invloed gehad op de aarde en het klimaat, zo vermoedden de onderzoekers. Er zou een verband zijn tussen de meteorietinslagen en de daling van de temperaturen wereldwijd. Deze temperatuurdaling leidde tot de vorming van de Antarctische ijskap.

Een miljoen jaar nadat de meteoriet op aarde was ingeslagen, kwam de Straat Drake open te liggen. Deze zeestraat (tussen Kaap Hoorn, Zuid-Amerika en de zuidpool) zorgde ervoor dat de oceaanstroming rondom Antarctica kon doorgaan. Daardoor kwam Antarctica tamelijk geïsoleerd te liggen; warm water kon er niet meer in de buurt komen (zie onderstaande afbeelding) en zo ontstonden de ijskappen. Dat had grote invloed op het klimaat; de ijskappen van Antarctica gelden immers als een soort thermostaat van de aarde.