Wetenschappers: ‘Plassen in het zwembad is een slecht idee’

zwembad

Misschien vermoedde u het al langer, maar het is nu ook wetenschappelijk bewezen. Urineren in een zwembad is een slecht idee. Urine kan in combinatie met chloor substanties vormen die een gevaar vormen voor de gezondheid.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Environmental Science & Technology. Ze trekken hun conclusie op basis van enkele experimenten. De onderzoekers mengden urinezuur (te vinden in urine, maar bijvoorbeeld ook in zweet) met chloor. Binnen het uur ontstonden de stofjes stikstoftrichloride en cyanogeenchloride. Het eerstgenoemde stofje kan longproblemen veroorzaken. Het tweede stofje oefent eveneens invloed uit op de longen, maar kan ook het hart en centrale zenuwstelsel aantasten.

Hoewel de twee stofjes dus ook kunnen ontstaan door toedoen van urinezuur in zweet, stellen de onderzoekers vast dat meer dan negentig procent van het urinezuur in zwembaden afkomstig is uit urine. En dat zou een goede reden zijn om ook in het zwembad toch gewoon gebruik te maken van het toilet.

De onderzoekers richtten zich hier op de interactie tussen urinezuur en chloor. Ze wijzen erop dat in urine en zweet echter nog veel meer componenten zitten – een groot deel ervan is nog niet eens geïdentificeerd – en dat er dus mogelijk nog andere gezondheidsrisico’s samenhangen met plassen in zwemwater.

"An answer to the perennial question: Is it safe to pee in the pool?" - ACS.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Analab01 (via SXC.hu).