Wetenschappers veranderen t-shirt in bron van elektriciteit

Laadt u in de toekomst uw telefoon aan uw t-shirt op? Het zou dankzij het werk van wetenschappers aan de universiteit van South Carolina zomaar kunnen.

“We dragen elke dag stoffen,” vertelt onderzoeker Xiaodong Li. “Op een dag kan een katoenen t-shirt wel eens meer functies hebben. Bijvoorbeeld door dienst te doen als een flexibel apparaat waar je energie in op kunt slaan en waarmee je je telefoon of iPad kunt opladen.”

T-shirt
Li en zijn collega Lihong Bao togen naar de kledingwinkel en kochten er een heel simpel t-shirt. Vervolgens dompelden ze het onder in een fluoride-oplossing. Daarna lieten ze het shirt drogen om het vervolgens op een zeer hoge temperatuur te bakken. Door ervoor te zorgen dat er geen zuurstof in de oven kon komen, werd voorkomen dat het shirt zou verbranden.

Vezels
Na dat alles bestudeerden de onderzoekers de vezels van het shirt. Deze bleken veranderd te zijn van cellulose in actieve kool. Toch was het materiaal nog steeds heel flexibel en kon het nog gewoon gevouwen worden zonder dat het brak. De onderzoekers namen kleine delen van het t-shirt en gebruikten ze als elektrode. Zo toonden ze aan dat de stof prima dienst kon doen als condensator: een apparaat dat elektrische energie op kan slaan. Sterker nog: de vezels bleken supercondensatoren te zijn: ze kunnen uitzonderlijk veel energie opslaan.

…wetenschappers onlangs oplaadbare batterijen hebben ontwikkeld die u net als verf op elk oppervlak kunt smeren?

Coating
De onderzoekers voorzagen de vezels van een coating die bestond uit mangaanoxide. “Zo ontstond een stabiele, zeer goed presterende supercondensator.” Zelfs na duizenden keren opgeladen en leeggelopen te zijn, kon deze condensator nog prima energie opslaan. De capaciteit was na al die duizenden keren met niet meer dan 5 procent teruggelopen. “Door deze supercondensatoren op te stapelen, zouden we in staat moeten zijn om draagbare apparaten zoals telefoons op te laden.”

Groen
Een leuke extra is dat het hele proces dat leidde tot de totstandkoming van de supercondensatoren vrij groen is. “Eerdere methodes maakten gebruik van olie of milieuonvriendelijke chemische stoffen. Deze processen zijn ingewikkeld en leveren schadelijke bijproducten op. Onze methode is een heel goedkoop en groen proces.”

Het kan best zijn dat we dankzij het werk van deze onderzoekers straks eindelijk die oprolbare telefoon in onze zak kunnen steken. “Binnenkort zullen we oprolbare telefoons en laptops op de markt zien komen,” stelt Li. “Maar een flexibele energiedrager is nodig om dat mogelijk te maken.”

"Clothing the body electric" - SC.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Sara (cc via Flickr.com).