nieuw-dieet

Wandel een willekeurige boekenwinkel binnen en je wordt er gegarandeerd mee geconfronteerd: dieetboeken. Het is tegenwoordig heel erg hip om een dieet te volgen. Het nadeel van een dieet is dat het lastig is om het nieuwe eetpatroon vast te houden. De eerste paar dagen is het vaak geen probleem om te snijden in de calorieën, maar daarna haken veel mensen af.

Gelukkig is er een oplossing. Wetenschappers beweren in een paper in Cell Metabolism dat iedere maand vijf dagen diëten goed is voor je gezondheid en de kans op hartziekten verkleint. Dit betekent dat je de overige 25 a 26 dagen mag bunkeren, zonder dat dit grote gevolgen heeft.

Wetenschappers experimenteerden in eerste instantie met muizen. Deze muizen kregen twee keer per maand een periode van vier dagen minder eten voorgeschoteld. De andere dagen mochten de dieren zoveel eten als ze wilden. De muizen die iedere maand korte perioden vastten, leefden gemiddeld drie maanden langer dan de muizen in de controlegroep.

Verjongingskuur
Vervolgens werden er mensen opgetrommeld, die vijf dagen per maand minder calorieën mochten eten. Na drie maanden waren de deelnemers veel gezonder. Zo hadden ze meer stamcellen in hun bloed, een lagere bloedsuikerspiegel, minder buikvet en minder proteïnen die geassocieerd zijn met een hoger risico op hartziekten. Het verhoogde aantal stamcellen is opvallend. “We denken dat de minidiëten het lichaam een verjongingskuur geven”, zegt onderzoeker Valter Longo van de universiteit van Zuid-Californië.

Niet voor iedereen
Het nieuwe dieet is dus niet alleen gezond; het is ook praktisch. Iedereen kan vijf dagen vasten, omdat tijdens het diëten het einde altijd in zicht is. De onderzoekers benadrukken dat het niet voor iedereen verstandig is om dit nieuwe dieet te volgen, bijvoorbeeld voor mensen met suikerziekte. In een vervolgonderzoek willen onderzoekers uitzoeken waarom het spoeddieet werkt en voor welke doelgroepen dit geschikt is.