De tieners kozen uit zichzelf gezond voedsel over junkfood.

Al tientallen jaren proberen onderzoekers een manier te vinden om jongeren ervan te overtuigen om junkfood links te laten liggen en voor gezond eten te kiezen. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Eén van de grootste obstakels is de grote hoeveelheid aan voedselmarketing waar jongeren elke dag aan worden blootgesteld. Hoe valt daar mee te concurreren?

Campagnes
Nou, zo! In een nieuwe studie is het onderzoekers gelukt om jongeren anders over deze campagnes die ongezond voedsel aanprijzen, te laten denken. En dit kan hen aansporen om blijvende, gezondere, dagelijkse voedingskeuzes te maken. De methode speelt gedeeltelijk in op de natuurlijke behoefte van tieners om zich af te zetten tegen autoriteit. “Eén van de meest opwindende dingen is dat jongeren een meer negatieve kijk ontwikkelden op junkfood en hun marketing, en een meer positieve kijk kregen op gezond voedsel,” vertelt onderzoeker Christopher J. Bryan.


Tips

De huidige studie is niet de eerste die zich richt op jongeren. Zo beten onderzoekers van Cornell University zich eerder ook al in het vraagstuk vast over hoe kinderen gezond(er) kunnen gaan eten. Lees hier de vijf meest opvallende tips waar zij mee op de proppen kwamen!

Eerder onderzoek
In een eerdere studie lieten de onderzoekers eerst een groepje leerlingen op een middelbare school een artikel lezen over grote fastfoodketens. In het artikel werden de bedrijven neergezet als manipulatieve marketeers die verslavend en ongezond eten aan de man proberen te brengen voor eigen financieel gewin. Ook werden er voorbeelden genoemd van hoe de fastfoodketens hun marketing richten op kwetsbare bevolkingsgroepen, waaronder jonge kinderen en arme mensen. Een afzonderlijke controlegroep ontving het gebruikelijke materiaal dat wordt uitgedeeld over de voordelen van gezond eten. En uit de bevindingen blijkt dat de eerste groep de volgende dag minder junkfood at en meer water over zoete frisdranken koos.

Advertenties
De huidige studie bouwt voort op dit eerdere onderzoek. Zo werd aan leerlingen op een middelbare school hetzelfde artikel over de marketingstrategieën van fastfoodketens uitgereikt. Daarnaast moesten ze ook zelf de handen uit de mouwen steken. De tieners ontvingen afbeeldingen van voedseladvertenties en moesten in graffiti-stijl op de advertenties ‘waar’ of ‘niet waar’ schrijven. “Wat we hebben gedaan is dat we de manipulatie van fastfoodketens hebben blootgesteld aan de tieners,” legt Bryan uit. “Dit versterkt hun natuurlijke afkeer om door volwassenen gecontroleerd te worden.”

En deze aanpak blijkt duidelijk zijn vruchten af te werpen. Zo maakten de leerlingen voor de rest van het schooljaar gezondere voedingskeuzes. Vooral jongens leken een rigoureuze ommekeer te maken; zo verminderden zij hun dagelijkse aankopen van ongezonde drankjes en snacks met wel 31 procent in vergelijking met de controlegroep. “De studie laat zien dat het mogelijk is om het gedrag tijdens de tienerjaren te veranderen met behulp van slechts een lichte interventie,” zegt onderzoeker David S. Yeager. De onderzoekers hopen in de toekomst meer kinderen met de nieuwe methode aan te moedigen om gezonder te eten.