Wetenschappers werken aan pil die slimmer maakt

Wetenschappers hebben een stofje gevonden dat ervoor zorgt dat het brein nieuwe cellen aanmaakt en in leven houdt. Volgens de onderzoekers is de studie veelbelovend en kan deze op langere termijn leiden tot betere medicijnen tegen Alzheimer.

De onderzoekers borduren met hun studie voort op het feit dat alle zoogdieren – en dus ook mensen – hun gehele leven door hersencellen aanmaken. De meeste van deze cellen sterven, maar het medicijn van de wetenschappers zorgt ervoor dat de cellen in leven blijven en uit kunnen groeien tot functionerende hersencellen. “We maken in onze hersenen elke dag nieuwe zenuwcellen aan,” vertelt onderzoeker Andrew Pieper. “Ons stofje staat toe dat meer van deze cellen overleven.”

P7C3
Vooralsnog draagt het medicijn de naam P7C3. De onderzoekers werken nog aan het goedje om het nog effectiever te maken. Vooralsnog lijkt het stofje geheel veilig te zijn. Ook wanneer P7C3 als pil wordt ingenomen werkt het goed.

Dimebon
Het stofje is vergelijkbaar met de experimentele drug Dimebon. Dit medicijn zou alzheimer aanpakken, maar kwam de klinische tests niet door. Door P7C3 aan Dimebon toe te voegen, kan het medicijn een stuk effectiever worden, zo verwachten de onderzoekers.

Alzheimer vernietigt het brein stapje voor stapje. Wereldwijd lijden zo’n 26 miljoen mensen aan de ziekte. Er zijn wel medicijnen, maar deze pakken alleen de symptomen aan en zijn daarin ook nog eens weinig effectief.