Wie de koraalriffen van de ondergang wil redden moet opschieten

Het moet dit komende decennium gebeuren.

Wereldwijd bevinden talloze koraalriffen zich in zwaar weer. Door de opwarming van de aarde verbleken ze en stevenen zo af op hun ondergang. Wetenschappers hebben dan ook al meerdere malen de noodklok geluid. En nu doen ze dat weer. Want als we willen dat koraalriffen blijven bestaan, zijn acties in het komende decennium onze laatste strohalm.

Koraalriffen
Koraalriffen zijn prachtige en diverse ecosystemen die de economie van veel kustgemeenschappen aandrijven. Alleen al het toerisme dat op de riffen afkomt genereert jaarlijks ongeveer 36 miljard dollar. De wereldwijde economische waarde van riffen in alle sectoren nadert zelfs de 10 biljoen dollar per jaar. Bovendien vervullen koraalriffen tal van belangrijke functies, waaronder het instandhouden van de biodiversiteit onder water. Talloze soorten vissen en dieren vinden er voedsel en onderdak. Zo huisvesten koralen ongeveer een derde van de bekende oceaansoorten, ondanks dat ze minder dan 0,1 procent van de wereldwijde oceanen beslaan. Daarnaast beschermen koraalriffen kustgebieden tegen overstromingen; een gezond rif kan golven breken en meer dan 90 procent van de inkomende golfhoogte en energie bufferen.

Zwaar weer
Maar helaas gaat het momenteel met de meerderheid van de wereldwijde riffen niet goed. Koraalriffen zijn namelijk erg gevoelig voor de negatieve effecten van klimaatverandering. Denk bijvoorbeeld een de almaar stijgende oceaantemperatuur en verzuring. Dit zorgt ervoor dat koraal verbleekt, stopt met groeien en uiteindelijk zelfs sterft.

Sluitend venster
Volgens onderzoekers kunnen we echt niet langer wachten voordat we ingrijpen. “Het venster om koraalriffen te redden als het terugdringen van klimaatverandering, zal binnenkort voorgoed sluiten,” zegt onderzoeker David Obura. “We moeten veel meer betrokken raken en nieuwe denkwijzen, benaderingen en technieken omarmen.” De onderzoekers roepen beleidsmakers van over de hele wereld dan ook op tot nieuwe toezeggingen en acties om koraalriffen te beschermen en te herstellen.

Dit decennium
En daar is haast bij geboden. In een nieuwe studie stellen de onderzoekers namelijk dat acties in het komende decennium zullen bepalen of riffen al dan niet zullen overleven. Het komende decennium zal waarschijnlijk de laatste kans bieden om te voorkomen dat koraalriffen op weg zijn naar een wereldwijde ineenstorting, zo schrijven de onderzoekers. “Modelprojecties laten zien dat 30 procent van de koraalriffen deze eeuw zal blijven bestaan als we de opwarming van de aarde tot 1,5 graad Celsius beperken,” zegt onderzoeker Andréa Grottoli. “Maar als we de opwarming willen beperken tot 1,5 graad, moeten we het nu doen: de wetenschap en de modellen laten zien dat we nog maar een paar jaar hebben om de uitstoot van CO2 te verminderen. Het moet dit decennium gebeuren, anders halen we het niet.”

Omslagpunt
Volgens de onderzoekers bevinden koraalriffen zich momenteel op een omslagpunt. Stop klimaatverandering nu – en begin het tij te keren – en de kans dat sommige riffen overleven is een stuk groter. Hierdoor kunnen ze zich mogelijk in de toekomst goed herstellen en de nodige zaden leveren om beschadigde riffen elders te laten groeien. “We gaan van 30 procent overlevende riffen naar slechts een paar procent als we niets doen,” benadrukt Grottoli.

Drie pijlers
De onderzoekers hebben in hun rapport drie pijlers opgesteld om de riffen te redden: klimaatverandering aanpakken, lokale omstandigheden verbeteren en actief koraal herstellen.

– De wereldwijde klimaatdreigingen verminderen door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en koolstofvastlegging (waarbij broeikasgassen in de bodem worden opgeslagen, red.) te vergroten, bij voorkeur door middel van op de natuur gebaseerde oplossingen;

– Verbeter de lokale omstandigheden door betere bescherming te bieden en het beheer van koraalriffen te verbeteren;

– Investeer in restauratiewetenschap en actief herstel van koraalriffen om zo de biodiversiteit te behouden of te herstellen en nieuwe restauratietechnologieën te kunnen verkennen.

Willen we koraalriffen behoeden voor de ondergang, dan zullen we overigens niet alleen op klimaatverandering moeten inzetten. “Hoe erg klimaatverandering de afgelopen decennia ook is geweest, we hebben ook enorme hoeveelheden koraalriffen verloren door overbevissing, vervuiling en ander lokaal ingrijpen,” zegt onderzoeker Nancy Knowlton. “We moeten alle fronten tegelijkertijd aanpakken. Klimaatverandering is belangrijk. Maar het is essentieel dat andere belangrijke zaken niet worden verwaarloosd. We moeten alles doen.”

Willen we dus voorkomen dat koraalriffen voor eens en voor altijd verdwijnen, dan zullen we nog dit decennium in actie moeten komen. “We hebben daarbij iedereen nodig,” zegt Obura. “Ook alle wetenschappers, die door middel van nieuwe kennis een steentje bijdragen aan het redden van koraalriffen.”

…wetenschappers eerder al ontdekten hoe het kan dat sommige koralen zo gevoelig zijn voor verbleking terwijl andere nergens last van hebben? Hoewel sommige koralen volledig verbleken, blijken andere wonderbaarlijk genoeg resistent. Wetenschappers begrijpen nu beter hoe dat kan. En dat inzicht kan zelfs hun toekomst veiligstellen. Lees hier het hele verhaal!

"Biodiversity, climate change and the fate of coral reefs" - Ohio State University