Kijkt u ook wel eens naar een schilderij en vraagt u zich af wie de afgebeelde persoon is? Er is een techniek om daar achter te komen!

Voordat de negentiende eeuw zijn intrede deed, maakten schilders voornamelijk portretten van mensen met een hoge status. Deze werden later vaak verkocht door de familie vanwege geldgebrek. Hierdoor zijn de identiteiten van de personen op de schilderijen verloren gegaan. Studenten aan de University of California willen de identiteiten weer naar boven halen. Zij zijn een onderzoeksproject gestart waarbij zij personen in schilderijen proberen te identificeren met behulp van gezichtsherkennende software.

Lastig
Het zal geen makkelijke klus worden volgens Conrad Rudolph, docent kunstgeschiedenis en projectleider. “Technologie die menselijke gezichten kan ‘lezen’ kampt al met variaties in gezichtsexpressies, leeftijd, baardgroei, positionering en lichtval. Ervoor zorgen dat deze technologie menselijke gezichten in twee- of driedimensionale kunst kan herkennen, brengt verdere uitdagingen met zich mee.” Hij voegt daar aan toe dat het daarnaast lastig is het portret geen foto is, maar een visuele interpretatie van de schilder.

WIST U DAT…

…wetenschappers onlangs een schilderij van Vincent van Gogh hebben herontdekt?

Testen
De onderzoekers zullen om te beginnen zoveel mogelijk verschillende portretten selecteren. Vervolgens begint het testen van de techniek door een doodsmasker van een bekende persoon te vergelijken met een geïdentificeerd portret van diezelfde persoon. U kunt dan denken aan figuren uit de vijftiende eeuw zoals Lorenzo de’ Medici, die over de republiek Florence heerste en Battista Sforza, de hertogin van Urbino, een stad in Italië. Als deze testen succesvol zijn, gaan de wetenschappers aan de slag met niet geïdentificeerde portretten. Volgens Rudolph zijn de schilderijen sociale documenten die net zo belangrijk zijn als historische documenten. “Het identificeren van personen op historische portretten helpt ons de sociale geschiedenis van de kunst beter te begrijpen. We zouden bijvoorbeeld een connectie kunnen ontdekken tussen een jonkheer en religieuze en politieke leiders.”

Als uit het onderzoek blijkt dat de methode succesvol is, kan deze mogelijk gebruikt worden in laboratoria van musea en conserveerders van kunst. De methodiek zou ook gebruikt kunnen worden om variaties in architecturale ontwerpen of oude schriften te herkennen. Zo kan er een hoop nieuwe informatie ontdekt worden over verschillende aspecten van de geschiedenis. Naast het onderzoek ontwikkelt het team een website en een tentoonstelling waarin zij de techniek demonstreren.