Een motor die heel kort achter een wielrenner rijdt, kan de luchtweerstand van die wielrenner tot bijna negen procent verminderen.

Dat hebben onderzoekers van de TU Eindhoven samen met collega’s van de Universiteit van Luik en KU Leuven ontdekt. Ze baseren hun conclusies op computersimulaties en metingen in windtunnels.

Minder luchtweerstand
Uit hun onderzoek blijkt dat een motor die op 0,25 meter afstand achter een wielrenner rijdt de luchtweerstand met bijna negen procent vermindert. Als er sprake is van drie motoren, kan de luchtweerstand zelfs met veertien procent afnemen. Misschien lijkt het wat ongebruikelijk: een motor die op 25 centimeter afstand van een wielrenner rijdt, maar dat is het zeker niet, zo stellen onderzoekers. Uit wedstrijdbeelden leiden ze af dat het niet ongewoon is dat een motorrijder zo dicht op een wielrenner zit.

Tijdswinst
Minder luchtweerstand resulteert in tijdswinst. Maar over hoeveel tijdswinst hebben we het dan? Ook dat zochten de onderzoekers uit. Afhankelijk van hoelang een motor gedurende een tijdrit achter de renner rijdt, kan het bij een korte tijdrit (zoals bijvoorbeeld de proloog van de Giro die deze week door Gelderland voert) tienden tot enkele seconden winst opleveren. Bij langere tijdritten kan de tijdswinst zelfs oplopen tot tientallen seconden.

Hier zie je hoe groot de tijdswinst (verticale as) is afhankelijk van de afstand van de tijdrit (horizontale as) bij verschillende afstanden van een motor (d). Afbeelding: TU Eindhoven.

Hier zie je hoe groot de tijdswinst (verticale as) is afhankelijk van de afstand van de tijdrit (horizontale as) bij verschillende afstanden van een motor (d). Afbeelding: TU Eindhoven.

Volgauto’s
Eerder bleek uit onderzoek van de TU Eindhoven al dat volgauto’s een wielrenner tijdswinst op kunnen leveren door dicht achter de renner te rijden. Dat komt doordat de volgauto de onderdruk die achter een fietser ontstaat, wegneemt. Het effect van een motorrijder achter een wielrenner blijkt nog veel groter te zijn.

Motorrijders zijn al lang een discussiepunt in het wielrennen. Vaak rijden ze dicht langs en op de wielrenners en onlangs resulteerde het zelfs in aanrijding waarbij een wielrenner om het leven kwam. Met het oog op de veiligheid is het dan ook beter om de afstand tussen wielrenners en motoren te vergroten. Maar ook voor een eerlijk verloop van een tijdsrit zou de afstand tussen renners en motoren groter moeten zijn, vinden de onderzoekers. Ze pleiten ervoor om de minimale afstand tussen motor en renner te vergroten tot 30 meter en er bovendien op toe te zien dat die reglementaire afstand wordt nageleefd.