Wilde dolfijnen geven mensen cadeautjes

dolfijn

Wilde dolfijnen voor de kust van Australië geven mensen regelmatig cadeautjes. En niet zomaar cadeautjes: het zijn voor dolfijnen kostbare prooien die ze zomaar aan mensen weggeven. Bijzonder!

Dat schrijven wetenschappers in het blad Anthrozoös: A Multidisciplinary Journal of the Interactions of People & Animals. Hun studie draait om een groep bestaande uit ongeveer twaalf wilde dolfijnen. De dolfijnen leven voor de kust van het resort Tangalooma, op Moreton Island.

Bijzondere foto

Deze foto al wel eens gezien, waarop een ‘ondeugende’ octopus een dolfijn bij de genitaliën grijpt?

De dolfijnen krijgen sinds 1992 dagelijks vis. Dit voedselprogramma is opgezet en wordt beheerd door biologen. Sinds juli 1998 hebben zij meerdere keren iets bijzonders gezien: de dolfijnen begonnen iets terug te geven. Sinds 1998 gaven de dolfijnen 23 keer cadeautjes. Ze brachten dan prooien bij de biologen. Bijvoorbeeld inktvissen of vissen.

Maar waarom? In hun studie proberen biologen dat te achterhalen door te kijken naar wat de dolfijnen aanbieden, hoe oud de dolfijnen zijn en tot welk geslacht ze behoren. Dolfijnen kunnen namelijk verschillende redenen hebben om voedsel te delen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld voedsel geven, omdat ze denken dat de ontvanger geen goede jager is, of omdat ze willen spelen. De onderzoekers vermoeden dat het vooral speels gedrag is. “Het is waarschijnlijk een manifestatie van de relatie tussen de dolfijnen die voedsel krijgen van mensen en de mensen die de dolfijnen voeden,” schrijven de onderzoekers. “Het geven van cadeaus is een vast, maar infrequent onderdeel van de cultuur van de dolfijnen nabij Tangalooma geworden.”