Het boek voor mensen die op een wetenschappelijk verantwoorde en vooral slimme manier willen afvallen. Win het deze week bij Scientias.nl!

Boeken over allerlei diëten zijn er al genoeg, zo vinden de schrijvers van Smartsize Me. En dus komen ze met iets anders en mogelijk zelfs iets effectievers. Niet een boek dat voorschrijft wat u wel of niet mag eten, maar een boek dat vertelt hoe u het beste controle kunt krijgen over uw eetgedrag. En dat op een wetenschappelijke en praktische manier.

Beeld
Het boek helpt u eerst om een beeld te krijgen van uw lichaam, uw gewicht en uw probleem. Vervolgens is de truc om daar heel slim mee om te gaan. Het boek is geschreven door wetenschappers en een manager. Het lijf wordt dan ook regelmatig vergeleken met een bedrijf dat goed gemanaged moet worden. Maar hoe doet u dat?

In de supermarkt. Foto: Thinkpanama (cc via Flickr.com).

Overal
Eten is overal. In de supermarkt, op het werk, thuis, tijdens feestjes en ‘s avonds op de bank. En het is allemaal heel verleidelijk. De schrijvers erkennen dat en verbieden niets. Wel geven ze handvaten om te matigen. Vaak zijn het simpele, maar heel effectieve tips. Zoals: eet niet uit de zak chips, maar neem een schaaltje en doe daar een beetje chips in. Nog zo’n slimme tip: neem de tijd om te eten. Het zijn stuk voor stuk wetenschappelijk verantwoorde tips. Zo is bijvoorbeeld uit onderzoek gebleken dat mensen die meer tijd uittrekken om te eten, minder calorieën nuttigen en sneller verzadigd zijn.

Het boek Smartsize Me is geschreven door Ingrid Steenhuis, Maartje Poelman en Wil Overtoom. Een uitgave van uitgeverij Scriptum.

Veranderingen
Na een stukje bewustwording is het tijd voor stap twee: actie. En dat moet natuurlijk op een slimme manier, namelijk met behulp van de SMART-doelstelling. Stel uzelf een doel dat Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. Kleine stapjes kunnen al een wereld van verschil maken. Stop bijvoorbeeld met suiker in uw koffie te doen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat veel dingen die we lekker vinden een kwestie van gewoonte zijn. Koffie zonder suiker is dus gewoon even wennen. U zult zien: na verloop van tijd wordt het nog lekker ook. En zo bespaart u al snel meer dan tien kilo suiker per jaar!

Verleiding
Allemaal leuk en aardig, natuurlijk. Maar de doelstellingen kunnen nog zo scherp en leuk zijn: er komt een dag dat u een feestje hebt of gefrustreerd bent en toch weer toegeeft aan uw oude gewoonten. En hoe biedt u het hoofd aan uw gezinsleden die elke vrijdag per se patat willen eten? Ook nu weet het boek (of beter gezegd: de wetenschap) raad. Elke verleiding is namelijk te weerstaan, zolang u uzelf maar de juiste informatie voorhoudt.

Fruit. Foto: Third Eye a.k.a. TreeNetra

Recepten
Het boek laat zien dat afvallen vaak een kwestie is van de juiste keuzes maken. En die keuzes hoeven lang niet altijd vervelend te zijn. Dat bewijzen de auteurs met voorbeelden, tips en trucs. Maar vooral ook de recepten achterin het boek zijn doorslaggevend. Gerechten die anders echte caloriebommen zijn, worden hier door te schipperen met ingrediënten omgetoverd tot net zulke lekkere, maar veel minder ‘slechte’ lekkernijen.

Hebben?
Wie af wil rekenen met het jojo-effect, helemaal klaar is met dat ene crashdieet of die blijvende vetrolletjes maakt met dit boek een grotere kans dan ooit op een gezonder lichaam. Ontdek het zelf en bestel het boek direct hier.