Maar: er is nog één racedag te gaan. En dus blijft het spannend.

De vierde dag van de Bridgestone World Solar Challenge zit erop. En het Nuon Solar Team gaat nog steeds op kop in de Challenger-klasse. Ondanks regenbuien en harde wind wisten de studenten in hun zelfgebouwde auto op zonne-energie 648,5 kilometer af te leggen en de voorsprong ten opzichte van de nummer twee – een studententeam uit Michigan – uit te breiden. De Hollanders liggen nu maar liefst bijna twee uur voor op de Amerikanen. Het goud lijkt dan ook binnen handbereik.

Solar Team Eindhoven
Ook Solar Team Eindhoven ligt in de Cruiser-klasse nog altijd op kop. Ook dit team ondervond wel enige hinder van de regen en wind. “Het weer blijft een heel onvoorspelbare factor,” zo schrijft het team op de website. En het zal dan ook van dat weer afhangen of de Eindhovenaren erin slagen om tijdig in Adelaide te arriveren. Om de kansen op succes wat te vergroten, hebben de studenten een paar passagiers uit hun zonne-auto gehaald. In plaats van vijf mensen zit er nu slechts één persoon in Stella Vie.

Teleurstelling
En dan is er nog Solar Team Twente. Het team stond na drie racedagen derde in de Challenger-klasse, maar moet momenteel – na een indrukwekkende inhaalactie van Belgische studenten – genoegen nemen met een vierde plaats. Na de finish kregen de Twentenaren nog een teleurstelling te verwerken: het team moet morgen een tijdstraf van een half uur uitdienen. “Een tijdstraf van een half uur is een enorme klap, zeker omdat de verschillen nu zo klein zijn,” vertelt teamleider Olivier Berghuis. De studenten kregen de tijdstraf omdat ze tijdens stops een wit kleed onder hun zonne-auto hadden liggen. Daarvoor was vooraf toestemming gevraagd aan de organisatie en die hadden de studenten ook gekregen. Maar op een gegeven moment kwam de mededeling dat het gebruik van witte kleden verboden was, waarna het team ze ook niet meer gebruikt heeft. Maar op basis van beelden die tijdens de eerste racedag zijn gemaakt, is het team toch een tijdstraf opgelegd. Het ingediende protest tegen de tijdstraf is afgewezen. “We leggen ons er voor nu bij neer,” stelt Berghuis. “Morgen hebben we – geluk bij een ongeluk – een half uur langer om ons paneel op te laden en gaan we er vol voor.” Hopelijk kan het team de Belgen nog inhalen.

De vijfde – en laatste – racedag belooft hoe dan ook voor alle Nederlandse teams ontzettend spannend te worden. “Op zo’n laatste racedag kan echt nog van alles gebeuren,” weet Sander Koot, teamleider van het Nuon Solar Team.

De Bridgestone World Solar Challenge wordt elke twee jaar georganiseerd. Tijdens de wedstrijd – die plaatsvindt in Australië – nemen studententeams uit allerlei delen van de wereld het met hun zelfgebouwde zonne-auto’s tegen elkaar op. De auto’s moeten in een paar dagen tijd – zonder een druppel brandstof te verbruiken – van Darwin (aan de noordkust) naar Adelaide (aan de zuidkust) rijden. In de Challenger-klasse is het de uitdaging om dat zo snel mogelijk te doen. Binnen de Cruiser-klasse gaan de prijzen naar de zonne-auto die tijdens de rit het meest efficiënt is.