Winden van zwart gat waaien in alle richtingen

wind

Voor het eerst kunnen onderzoekers aantonen dat de krachtige winden afkomstig van een zwart gat niet alleen in onze, maar in alle richtingen waaien. En de windkracht is gigantisch.

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat winden afkomstig van een zwart gat in onze richting waaien. De onderzoekers konden die conclusie trekken door ijzeratomen die door de winden worden meegevoerd te detecteren. “We weten dat zwarte gaten in het centrum van sterrenstelsels materie kunnen ‘verorberen’ en dat dat proces winden kan produceren,” stelt onderzoeker Fiona Harrison.

In alle richtingen
Met behulp van NASA’s NuSTAR-telescoop is nu gelukt om aan te tonen dat die ijzeratomen alle kanten op worden geblazen. Het wijst erop dat winden afkomstig van een zwart gat in alle richtingen waaien. De artistieke impressie bovenaan dit artikel brengt dat mooi in beeld.

Windkracht
De onderzoekers zijn er tevens in geslaagd om de windkracht vast te stellen. En die is enorm. De onderzoekers bestudeerden PDS 456: een uitzonderlijk helder zwart gat op zo’n 2 miljard lichtjaar van de aarde. Winden afkomstig van dit zwarte gat brengen elke seconde meer energie met zich mee dan door meer dan een biljoen zonnen wordt geproduceerd.

Het geeft ons meer inzicht in de groei van sterrenstelsels. Om te kunnen groeien en sterren te kunnen produceren, hebben sterrenstelsels gas en stof nodig. Krachtige winden afkomstig van zwarte gaten kunnen dat gas en stof wegblazen. Nu we weten dat de winden afkomstig van zwarte gaten in alle richtingen waaien en bijzonder krachtig zijn, is tevens bewezen dat deze winden in staat zijn om te voorkomen dat een sterrenstelsel nieuwe sterren blijft produceren.

"NASA, ESA Telescopes Give Shape to Furious Black Hole Winds" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech.