Nieuw onderzoek wijst erop dat geslacht echt niet bepaalt of mensen goed zijn in wiskunde. Cultuur blijkt een belangrijkere factor.

De wetenschappers baseren die conclusie op een aantal onderzoeken. Eerst keken ze hoe jongens en meisjes door de jaren heen op het gebied van wiskunde presteerden. Ze ontdekten dat Amerikaanse jongens zo’n veertig jaar geleden aanzienlijk beter waren in wiskunde dan meisjes. Maar de afgelopen jaren zijn de meisjes de jongens aan het inhalen.

Bewijs
Het is bewijsstuk 1. Want als het geslacht inderdaad zou bepalen hoe goed mensen zijn in wiskunde, dan zouden meisjes nu nog even slecht zijn in dit vak.

WIST U DAT?

Land
Maar dat bewijsstuk verklaart nog niet waarom meisjes in veel landen toch nog te boek staan als ‘slechte wiskundigen’. Om dat te achterhalen, startten de onderzoekers een tweede studie. Ze keken naar de wiskundescores in tal van landen en vergeleken de scores van de heren met die van de dames. In sommige landen waren de verschillen groot. In andere landen juist niet. Zo scoorden de meisjes in Taiwan echt veel minder goed dan dan de jongens. Maar in Marokko waren jongens en meisjes even goed in wiskunde. En bewijsstuk 2 is een feit. Als jongens door hun geslacht beter zouden zijn in wiskunde dan zouden hun scores in alle landen aanzienlijk beter moeten zijn dan die van de meisjes. Maar dat is niet het geval.

Cultuur
De onderzoekers vermoeden dat de verschillen eerder te verklaren zijn door sociale en culturele verschillen. Uit onderzoek blijkt dat meisjes en jongens in landen waarin man en vrouw als gelijken worden gezien over het algemeen ook even goed zijn in wiskunde.

Het onderzoek verschijnt in het blad Notices of the American Mathematical Society. Het onderzoek ontkent niet dat er verschillen zijn tussen de prestaties van jongens en meisjes, maar benadrukt dat deze verschillen te verhelpen zijn.