Woede op de werkvloer: soms een goede zaak

Onderzoek toont aan dat woedende managers in de bouw een positieve invloed hebben op het verloop van projecten.

De onderzoekers ondervroegen negentien managers. De managers waren tussen de 26 en 62 jaar oud. Sommigen waren al 35 jaar actief als manager in de bouw. Anderen hadden nog maar amper een jaar ervaring. Alle managers bleken wel eens boos te worden.

WIST U DAT…

…boosheid mensen doelgerichter maakt?

Redenen
De managers hadden diverse redenen om boos te worden. Zo gebruikten ze woede om te laten zien wie de baas is, om hun reputatie hoog te houden of om werk sneller gedaan te krijgen. De managers werden vooral boos als ondergeschikten zich niet aan de veiligheidsregels hielden. Ook wanneer de eerlijkheid en integriteit van de ondergeschikten twijfelachtig was, kon een boze reactie volgen.

Emotie
Volgens de onderzoekers hebben managers in de bouw te maken met stress en diverse emoties. Woede is er daar één van en wordt gebruikt om iets positiefs te bewerkstelligen. Zo heeft woede een positieve invloed op projecten en draag het bij aan het succes van een bouwproject. “Het wordt gebruikt om een positieve uitkomst te bewerkstelligen: de klus klaarkrijgen,” concludeert onderzoeker Dirk Lindebaum.

De resultaten zijn verrassend. Uit eerdere onderzoeken in andere branches bleek dat woede op de werkvloer over het algemeen een negatieve invloed had.

Bronmateriaal

"Research shows it can be good to get angry at work" - Medicalxpress.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jack Fussell (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd