Woordkeuze in blog verraadt persoonlijkheid

Slecht nieuws voor bloggers die hun anonimiteit graag willen behouden. Uit onderzoek van een Amerikaanse psycholoog blijkt dat bloggers door middel van hun woordkeuze veel verklappen over hun persoonlijkheid. Zo pennen extraverte bloggers vaker woorden als ‘mond’. Mensen met een heel open persoonlijkheid gebruiken vaker woorden als ‘poëzie’ en ‘heelal’.

Wetenschappers vermoeden al veel langer dat er een verband is tussen onze persoonlijkheid en pennenvruchten, maar dat bleek moeilijk aan te tonen. Voorgaande studies naar dit onderwerp waren vaak afhankelijk van proefpersonen die gedurende korte tijd dagelijks iets moesten schrijven. Of dat een representatief beeld opleverde, blijft twijfelachtig. Onderzoeker Tal Yarkoni bedacht daarom een andere manier. Hij besloot zo’n 700 bloggers te gaan volgen. Bloggers schrijven immers regelmatig en meestal ook langere teksten.

WIST U DAT…

…onze persoonlijkheid bepaalt hoe groot ons gezin wordt?

Big Five
Yarkoni volgde de bloggers enige tijd. In die periode schreef elke blogger gemiddeld 115.000 woorden. Deze grote hoeveelheden tekst boden Yarkoni de mogelijkheid om op betrouwbare wijze op zoek te gaan naar een patroon. Alle bloggers werden ingedeeld in één van de vijf persoonlijkheidsgroepen (de Big Five): extraversie, zorgvuldigheid, meegaandheid, openheid voor ervaringen en emotionele stabiliteit. Uit zijn studie blijkt al snel dat teksten wel degelijk verraden tot welke groep de blogger hoort.

Woordjes
Zo gebruiken extraverte mensen vaker woorden als ‘bar’, ‘anderen’, ‘drankjes’, ‘restaurant’ en ‘dansen’. De mensen die in de categorie emotionele stabiliteit thuishoorden, gebruikten vaak woorden als ‘vreselijk’, ‘lui’, ‘slecht’ en ‘deprimerend’. De mensen die open stonden voor ervaringen gebruiken regelmatig woorden als ‘mensen’, ‘poëzie’ en ‘kunst’. De meegaande bloggers hadden het veel vaker over ‘prachtig’, ‘samen’, ‘ochtend’ en ‘lente’. De ‘zorgvuldige mensen’ spraken over ‘avontuur’, ‘stom’ en ‘saai’.

WIST U DAT…

Eerlijk
Uit de studie blijkt dat mensen online vrij eerlijk naar zichzelf toe zijn. Zo gebruikten mensen die meegaand waren soms woorden die helemaal niet bij meegaande mensen lijken te passen. Volgens Yarkoni komt dat doordat bloggers online geen moeite doen om aan het beeld dat anderen van hen hebben te voldoen. Ze zijn eerlijker naar zichzelf en anderen toe.

Yarkoni benadrukt dat de computer onze persoonlijkheid niet verandert. We worden misschien wat eerlijker naar onszelf toe, maar als we offline meegaand zijn, zijn we dat online ook.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd