snurken

Goed nieuws voor wie vannacht weer wakker gelegen heeft door toedoen van een snurker. Britse wetenschappers hebben een simpel trucje ontdekt dat het snurken vermindert of zelfs helemaal laat stoppen. Zangoefeningen!

Onderzoekers van het Royal Devon en Exeter Hospital verzamelden twee groepen mensen. De ene groep had een chronisch snurkprobleem. De andere groep had last van slaapapneu. De proefpersonen kregen een cd mee met daarop zangoefeningen. Voor en na het experiment vulden de proefpersonen een vragenlijst in waarop onder meer hun snurkgedrag aan bod kwam.

Effect
Uit het onderzoek blijkt dat de zangoefeningen effect hadden. Na drie maanden snurkten de proefpersonen minder vaak en minder hard. Ook voelden ze zich overdag minder slaperig, zo concluderen de onderzoekers in de online uitgave Scientific Research. Bovendien namen de symptomen van mensen met slaapapneu af.

Een zangoefening tegen snurken kan bijvoorbeeld bestaan uit het – op verschillende melodieën – zingen van geluiden zoals ‘ung’ en ‘gah’

Hoopgevend
De resultaten zijn hoopgevend, zo stellen de onderzoekers. Ze benadrukken dat er reeds verschillende behandelingen zijn tegen snurken, maar die hebben nadelen. “Ze zijn ingrijpender en kunnen slecht te verdragen of pijnlijk zijn,” zo schrijven de onderzoekers. Ze denken dan bijvoorbeeld aan neusoperaties. De zangoefeningen vormen een mooi alternatief.

Maar hoe kunnen zangoefeningen nu een einde maken aan gesnurk? De onderzoekers vermoeden dat de oefeningen de toon en kracht van de spieren in de keelholte beïnvloedt. “Hierdoor zijn deze spieren minder geneigd om tijdens de slaap in te storten: één van de belangrijkste factoren die leidt tot snurken en slaapapneu,” zo schrijven de onderzoekers. Het vermoeden wordt onderschreven door een eerder onderzoek dat aantoonde dat het gedurende vier maanden bespelen van de didgeridoo (een lang, houten blaasinstrument) leidde tot een betere kwaliteit van slapen en minder hinder van slaapapneu.