Zebravink bereidt zijn jongen voor op klimaatverandering

Zebravinken zingen unieke liedjes voor hun eieren. Op deze manier worden de jongen voorbereid op klimaatverandering.

Embryo’s van zebravinken zijn waarschijnlijk al in staat om externe geluiden te horen. Toch is er nog te weinig onderzoek gedaan naar hoe externe geluiden bijdragen aan de ontwikkeling van de vogel. Waarschijnlijk is het zogenoemde ‘incubatieroepen’ van zebravinken zeer belangrijk.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat 61 vrouwtjes en 61 mannetjes tijdens de incubatieperiode voor hun eieren zingen. Dit gebeurt echter alleen aan het eind van de incubatieperiode en alleen wanneer de maximumtemperatuur hoger is dan 26 graden Celsius.

Oxidatieve stress
Onderzoekers Mylene M. Mariette en Katherine L. Buchanan namen de incubatieroep van een zebravink op en speelden de opname af in de aanwezigheid van andere zebravinkeieren. De ontwikkeling van de embryo’s werd vervolgens gevolgd. De zebravinken die de opname hoorden waren kort na de geboorte minder zwaar dan andere exemplaren. Dit lijkt misschien nadelig, maar is juist een voordeel. Er is dan sprake van minder oxidatieve stress (opeenstapeling van onstabiele moleculen in DNA, proteïnen en vetten), waardoor de vogel beter tegen hogere temperaturen kan. Daarnaast verlaten jongen sneller hun nest.

Babypraat
Overigens stopt het niet na de geboorte. Zo maken zebravinken de gekste geluiden boven de wieg. Dit is te vergelijken met ‘babypraat’. Jonge zebravinken letten beter op wanneer ze ‘babypraat’ van een ouder horen dan wanneer een gewoon liedje klinkt.