Het brein van een jonge zebravink is ’s nachts actief bezig om liedjes te verwerken. Dit blijkt uit een onderzoek van biologen van de Universiteit Utrecht. Dit leerproces komt overeen met de manier waarop kinderen leren spreken. Kinderen leren taal beter als ze daarbij een dutje doen.

Door de ontdekking van de Utrechtse wetenschappers kunnen wetenschappers nu waarschijnlijk beter gaan begrijpen welke rol slaap speelt bij de vorming van geheugen.

Enkele jaren geleden toonden onderzoekers Sharon Gobes, Thijs Zandbergen en Johan Bolhuis aan dat zebravinken liedjes op jonge leeftijd leren. Dit doen ze door veel te oefenen en te herhalen. Kinderen leren op ongeveer dezelfde manier praten.

Het is al enige tijd bekend dat slaap een rol speelt bij leren door mensen en andere zoogdieren. Bij zangvogels is eerder ontdekt dat het brein tijdens de slaap hetzelfde activiteitspatroon vertoont als tijdens het zingen van een liedje overdag. Het nieuwe Utrechtse onderzoek laat zien dat hoe meer jonge zangvogels van het liedje van hun vader hebben geleerd, hoe actiever hun brein is als ze ’s nachts slapen.