asfalt

Vandaag wordt in Zeeland een nieuw stukje asfalt geopend. Niets bijzonders, ware het niet dat het om bio-asfalt gaat.

Elk jaar wordt er in Nederland ongeveer 10 miljoen ton asfalt geproduceerd en verwerkt. Vier tot vijf procent van dat asfalt bestaat uit op aardolie-gebaseerd bitumen. Dat komt neer op zo’n 400.000 tot 500.000 ton bitumen.

Lignine
Wetenschappers hebben vorig jaar in het laboratorium ontdekt dat het mogelijk is om de bitumen deels te vervangen door een hernieuwbare grondstof: lignine. Lignine komt van nature in de natuur voor. Planten ontlenen hun stevigheid aan de stof. “We vonden dat lignine over vergelijkbare eigenschappen beschikt als bitumen,” vertelt Richard Gosselink.

Praktijk
In het laboratorium is lignine veelbelovend, maar nu moet de biobased vervanger van bitumen zich in de praktijk bewijzen. In Zeeland zijn drie wegvakken van 70 meter lang aangelegd. De komende twee jaar zal gekeken worden hoe de wegvakken zich houden en of lignine echt zo veelbelovend is.

Als lignine net zo goed werkt als de onderzoekers hopen, kan het gebruik van fossiele brandstoffen in de wegenbouw wellicht worden teruggedrongen. Sterker nog: wellicht wordt ook jouw auto door dit asfalt zuiniger. “We gaan bekijken of de rolweerstand van het asfalt verbetert door lignine. Daardoor zal de weg mogelijk ook geluidsarmer zijn en zal het verkeer minder brandstof verbruiken, waardoor er ook op dat aspect nog op fossiele brandstof wordt bespaard. Of dat zo is, moeten we uiteraard eerst goed onderzoeken.”