Dag files. Hallo samenwerkende auto’s.

Files op de weg is toch wel één van de grootste frustraties van menig autorijder. Het bracht Elon Musk op het idee voor zijn bedrijf ‘The Boring Company’ met als doel het dichtgeslibde wegennetwerk in steden uit te breiden met een netwerk van ondergrondse tunnels. Maar ook anderen houden zich bezig met manieren om het verkeer op de weg vlotter te laten verlopen. Wat dacht je bijvoorbeeld van zelfrijdende, communicerende auto’s?

Samenwerken
Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge bouwden een kleine vloot van miniatuurautootjes op een parcours met twee rijstroken. Vervolgens observeerden ze wat er gebeurde met de doorstroming als een van de auto’s op de rem trapte. Zoals te verwachten was, ontstond er al gauw een file. Maar als de auto’s met elkaar kunnen communiceren, blijkt dit de algehele doorstroming ten goede te komen.


Communiceren
De onderzoekers toonden aan dat – zoals met veel dingen – samenwerken de sleutel tot succes is. Zodra een auto op de binnenbaan remde, stuurde deze een signaal door naar de auto’s rondom. Auto’s op de buitenste rijstrook reageerden hierop door enigszins te vertragen, zodat auto’s op de binnenbaan de remmende auto snel konden passeren zonder zelf ook hard te moeten remmen. Het betekent dat de algehele doorstroming op wegen met ten minste 35 procent verbeterd kan worden.

Agressief rijden
Ook vonden de onderzoekers een goede oplossing voor agressieve autobestuurders. Zo kunnen de zelfrijdende auto’s een agressieve bestuurder vermijden, wat weer voordelig is voor de veiligheid op de weg. Dit zou de doorstroming op de weg zelfs met 45 procent kunnen verbeteren. “Autonome auto’s kunnen een groot aantal verschillende problemen oplossen,” concludeert co-auteur Michael He.


Bekijk hierboven hoe die vloot aan zelfrijdende, communicerende auto’s er uitziet!

Wifi
Hiervoor moet er echter wel een manier worden gevonden die toelaat dat de auto’s met elkaar kunnen samenwerken. “Als verschillende autofabrikanten hun eigen autonome auto’s met hun eigen software ontwikkelen, moeten die auto’s allemaal effectief met elkaar kunnen communiceren,” vertelt onderzoeker Nicholas Hyldmar. In de studie rustte de onderzoekers hun auto’s uit met bewegingssensoren en de hardware ‘Raspberry Pi’ zodat de auto’s konden communiceren via wifi.

Het ontwerp van de onderzoekers maakt een breed scala aan praktische, goedkope experimenten mogelijk, waardoor alle kanten van zelfrijdende auto’s goed bestudeerd kunnen worden. In toekomstig werk zijn de onderzoekers van plan om de vloot te gebruiken om complexere situaties met meerdere auto’s te testen. Denk bijvoorbeeld aan wegen met meerdere rijstroken, kruispunten en een grotere verscheidenheid aan type auto’s.